2.1 Forslag til vedtak
- Budsjettendringer vedtas i tråd med rådmannens forslag til budsjettjusteringer i punkt 2.2 Investeringer og punkt 2.3 Drift.
- Bystyret godkjenner budsjettjusteringer for de kommunale foretakene (KF) slik dette framgår av kapittel 4.7 Kommunale foretak og selskap.
- Bystyret godkjenner at det avsettes kr 90 mill. til finansiering av garantiforpliktelse knyttet til Forus Sportssenter, jf. punkt 2.3. Drift. Bystyret ber rådmannen arbeide videre med løsninger sammen med øvrige garantister, for å begrense det finansielle tapet, jf. bystyresak 67/19.
- Tertialrapport per 31.08.2019 tas for øvrig til orientering.
2.2 Rådmannens forslag til budsjettjustering – investering
Nr. | Kostnadsendring/Nytt prosjekt | Budsjettjustering |
---|---|---|
1 | Gautesete skole | 10 000 |
2 | Kunstgressbane Vassøy | 1 000 |
3 | Lekeplass Kalhammerkroken | 500 |
4 | Kjøretøy og utstyr vannverket | -1 100 |
5 | Kjøretøy og utstyr avløpsverket | -2 500 |
6 | Nytt datanettverk for tekniske løsninger | 300 |
7 | Storhaug barnehage med 10 avdelinger | -25 000 |
8 | Lervig barnehage | 15 000 |
9 | Godalen barnehage | 10 000 |
10 | Inventar og utstyr Barneverntjenesten | 4 750 |
11 | Kapitalforhøyelse Stavanger Forum AS | 15 000 |
12 | Flytting Tinngata | 3 000 |
13 | Flytting Tinngata | 500 |
14 | Inventar og utstyr OK 19 | 9 250 |
15 | Kjøp og utvikling av prosjekter | -5 000 |
16 | Inventar og utstyr OK 19 | 5 000 |
17 | Innbyggertorg Judaberg | 5 300 |
18 | Innbyggertorg Vikevåg | 3 000 |
Delsum | 49 000 | |
Nr. | Budsjettjustering som følge av prosjektets finansielle framdrift | Budsjettjustering |
19 | Energikonvertering Skeie skole | -3 500 |
20 | Sykkelparkering | -6 000 |
21 | Rehabilitering av bad ved Blidensol sykehjem | -2 000 |
22 | Tennisbaner Sørmarka | -2 000 |
23 | Sunde og Kvernevik bydelshus | -1 000 |
24 | Cricketbane | -11 000 |
25 | Arneageren | -1 500 |
26 | Kongsgata | -25 000 |
27 | Forprosjekt uteområde Rådhuset | -1 500 |
28 | Nylund skole | -3 000 |
29 | Ullandhaug | -1 500 |
30 | Bydelspark Lunde | -1 000 |
31 | Valberget | -1 000 |
32 | Gang-/sykkelsti Austre Åmøy | -5 000 |
33 | El bil lading gatelys | -4 000 |
34 | Fremkommelighet/flaskehals | -3 000 |
35 | OPP kulvert Mosvannet | -1 000 |
36 | Tiltak fjernvarme | -1 000 |
37 | Fortau Solliveien | -2 400 |
38 | Oddahagen | -1 500 |
39 | Lervig park | -1 000 |
40 | Straen uterom | -1 000 |
41 | Lassa kunstgress | -1 900 |
42 | Lervig barnehage | -14 000 |
43 | Godalen barnehage | -9 000 |
44 | Tasta barnehage | 6 400 |
45 | Kulvert over motorvei | 12 500 |
46 | Idrettshaller Madlamark, Vaulen og Lervig | -17 500 |
47 | Avsetning ubundet investeringsfond | 85 970 |
Delsum | -17 430 | |
Sum endring investeringsutgifter | 31 570 | |
Nr. | Finansiering | Budsjettjustering |
48 | Endring i overføring fra drift til investering | -38 470 |
49 | Bruk av disposisjonsfond | -8 300 |
50 | Spillemidler | -6 000 |
51 | Momsrefusjon investeringer | 17 600 |
52 | Reduksjon i mottatte avdrag på konserninterne utlån | 3 600 |
Sum finansiering | -31 570 | |
Udekket/udisponert | 0 |
Nye investeringstiltak eller endrede kostnadsrammer
1. Gautesete skole
Prosjektet har en ramme på kr 162 mill. Foreløpig estimat viser merutgifter på kr 10 mill. Under rehabiliteringen ble det avdekket fukt, mugg og sopp i fasader som medførte at fasadene måtte rives. Videre er det påløpt tilleggskostnad for forlenget rigg/drift, forlenget leiekostnader skolelokale, forlenget elevtransport med buss. Det foreslås å oppbevilge prosjektet med kr 10 mill. Prosjektet forventes ferdigstilt i 2019.
2. Kunstgressbane Vassøy
Jamfør Sak 107/19 KMU 27. august 2019 viser innkomne tilbud at prosjektet vil bli kr 1 mill. dyrere en antatt. I denne summen inngår også belysning av skateanlegget på banens østside. Det foreslås å øke rammen for prosjektet med kr 1 mill. til kr 8,5 mill. Vassøy IL finansierer kr 0,5 mill. av rammen.
3. Lekeplass Kalhammerkroken
Lekeplass Kalhammerkroken er finansiert gjennom utbyggingsavtale, og gjennomføring av prosjektet krever kr 0,5 mill. i kommunale midler for å sikre fullfinansiering.
4.5. Kjøretøy vann og avløp
Som følge av usikkerheten knyttet til bruk av fossildrevne biler, og i påvente av teknologiutviklingen skal kunne gi bedre utvalg velger Vann og avløp finansiell leasing av kjøretøy i stedet for å kjøpe. Som følge av leasingutgifter fremfor kjøp reduseres investeringsbudsjettet.
- Kjøretøy vann reduseres fra kr 1,2 mill. til kr 0,1 mill.
- Kjøretøy avløp reduseres fra kr 2,7 mill. til kr 0,2 mill.
6. Nytt dataverktøy for tekniske løsninger
Stavanger eiendom har i samarbeid med IT-avdelingen opprettet virtuelt nett (teknisk nett for byggautomasjon) for å øke sikkerheten. Totalt omfatter dette ca. 200 formålsbygg. For nye Stavanger vil volumet øke. Rådmannen foreslår å avsette kr 0,3 mill. til prosjektet for å legge over til teknisk nett i 22 bygg på Rennesøy.
7. Storhaug barnehage med 10 avdelinger
I HØP 2019 ble det satt av kr 135 mill. til realisering av en barnehage på Storhaug med inntil 10 avdelinger for å møte det økte barnehagebehovet i området. Den opprinnelig planen med en 10 avdelingers barnehage ble skrinlagt grunnet fremdriften i Lervig prosjektet. For å møte behovet på Storhaug raskere går man videre med to barnehager. Midlene foreslås fordelt på to prosjekt Lervig barnehage, 6 avdelinger (kr 83 mill.) og Godalen barnehage, 4 avdelinger (kr 52 mill.)
8. Lervig barnehage
Se punkt 7.
9. Godalen barnehage
Se punkt 7.
10. Inventar og utstyr Barneverntjenesten
Barneverntjenesten har vokst ut av sine lokaler og skal flytte til Hermetikkgata 5 (tidligere BI bygget). Lokalene er under ombygging for å tilpasses virksomhetens særskilte behov og ferdigstilles for innflytting fra desember 2019. Rådmannen foreslår at det avsettes kr 4,750 mill. til inventar og teknisk utstyr/tilrettelegging.
11. Kapitalforhøyelse Stavanger Forum AS
Bystyret vedtok den 11.02.2019 å yte et likviditetslån på kr 15 mill. til Stavanger Forum AS, under forutsetning av at det ble igangsatt et arbeid med å restrukturere selskapet. For å sikre grunnlaget for videre drift av selskapet vil det trolig være nødvendig å gjennomføre en kapitalforhøyelse der likviditetslånet konverteres til egenkapital, jf. kapittel 4.7.
12. Flytting Tinngata
Hundvåg og Storhaug NAV og HSK skal flytte til nye lokaler i Tinngata 8. Rådmannen foreslår at det avsettes kr 0,5 mill. for å dekke Flyktningsseksjonens kostnader til investeringer knyttet til flyttingen, herunder it-kostnader og annet inventar og utstyr. Jf. punkt 13
13. Flytting Tinngata
Det er gjennomført innkjøp av inventar og utstyr i forbindelse med at Hundvåg og Storhaug NAV og HSK skal flytte til nye lokaler i Tinngata 8. Utgiftene regnes som en påkostning og må regnskapsføres som investering. Rådmannen foreslår at det overføres kr 3 mill. fra drift til investering.
14., 15. og 16. Inventar og utstyr OK19
Det er foretatt nødvendig innkjøp av inventar og utstyr i OK19. Utgiftene regnes som en påkostning og må regnskapsføres som investering. Rådmannen foreslår å overføre kr 9,25 mill. fra driftsbudssjettet. Det foreslås å omdisponere fra Stab BMU, Stavanger eiendom, Park og vei og Idrett.
Det foreslås også å gjennomføre en administrativ budsjettendring fra prosjekt Kjøp og utvikling av prosjekter til prosjekt Inventar og utstyr ok 19 på kr 5 mill.
17. Inbyggertorg Judaberg
Midler til innbyggertorg ble vedtatt gjennom bruk av disposisjonsfond jf. sak om Årsrapport og årsregnskap 2018 sak 58/19. Kostnadene for innbyggertorg er i hovedsak kostnader ved ombygging av eksisterende bygg til formålet for innbyggertorgets nivå 1.
18. Innbyggertorg Vikevåg
Midler til innbyggertorg ble vedtatt gjennom bruk av disposisjonsfond jf. sak om Årsrapport og årsregnskap 2018 sak 58/19. Kostnadene for innbyggertorg er i hovedsak kostnader ved ombygging av eksisterende bygg til formålet for innbyggertorgets nivå 1.
Budsjettjusteringer som følge av prosjektenes finansielle fremdrift
Budsjettjusteringene under foreslås som følge av prosjektenes forbruk, forskyvinger, endret fremdrift og endret tidspunkt for oppgjør knyttet til vedtatte prosjekter. Budsjettjusteringene som foreslås for prosjektenes årsbudsjett innebærer ikke en reel kostnadsendring for kommunen, og er kun en finansiell tilpasning til prosjektenes fremdrift.
19. Energikonverteringer skeie skole
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
20. Sykkelparkering
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
21. Rehabilitering av bad ved Blidensol sykehjem
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
22. Tennisbaner Sørmarka
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
23. Sunde og Kvernevik bydelshus
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
24. Cricketbane
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
25. Arneageren
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
26. Kongsgata
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
27. Forprosjekt uteområde Rådhuset
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
28. Nylund skole
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
29. Ullandhaug
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
30. Bydelspark Lunde
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
31. Valberget
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
32. Gang-/sykkelsti Austre Åmøy
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
33. El-bil lading gatelys
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
34. Fremkommelighet/flaskehals
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
35. OPP kulvert Mosvannet
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
36. Tiltak fjernvarme
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
37. Fortau Solliveien
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
38. Oddahagen
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
39. Lervik park
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
40. Straen Uterom
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
41. Lassa kunstgress
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
42. Lervig barnehage
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
43. Godalen barnehage
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
44. Kulvert over motorveien
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Ubrukte midler fra tidligere år disponeres i 2019. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
45. Tasta barnehage
Justering iht. finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
46. Idrettshaller Madlamark, Vaulen og Lervig
I HØP 2019 ble det vedtatt å avsette kr 70 mill. til finansiering av idrettshaller ved Madlamark, Vaulen og Lervig skole. Rådmannen foreslår å fordele rammen på de tre hallene, som egne prosjekter – som vil bli innarbeidet i HØP 2020-2023. Midlene vil disponeres fra og med 2020.
47. Avsetning ubundet investeringsfond
Ubrukte midler avsettes på ubundne investeringsfond og benyttes til finansiering av investeringer i forbindelse med Handlings- og økonomiplan 2020-2023
Finansiering
48. Endring i overføring fra drift til investering
De totale overføringene fra drift til investering økes med kr 38,47 mill.
49. Bruk av disposisjonsfond
I sak 58/19 Årsrapport og årsregnskap 2018 ble det disponert en avsetning på kr 28,3 mill. til generelt disposisjonsfond til anvendelse av finansiering av innbyggertorg på Judaberg og Vikevåg. Kr 20 mill. innarbeides i HØP 2020-2023, og kr 8,3 mill foreslås innarbeidet i 2019 jf. punkt 39. og 40.
50. Spillemidler
Økning i forventet overføring av spillemidler for nærmiljøanlegg, kunstgrasbaner og andre ordinære anlegg. Budsjettet forslås økt med kr 6 mill.
51. Momsrefusjon investeringer
Rådmannen foreslår å redusere budsjett for merverdikompensasjon. Korrigert skattemelding viser at Stavanger kommune har krevd for mye merverdikompensasjon for prosjektene Kari trestakk vei og Jåttåvågen områdeutvikling.
52. Reduksjon i mottatte avdrag på konserninterne lån
Det foreslås å redusere avdragsinntekter fra konserninterne lån som følge av lavere utlån til kommunale foretak.
2.3 Forslag til budsjettjustering – drift
Nr | Område / sak | Budsjettjustering |
---|---|---|
Tjenesteområdene | ||
Oppvekst og utdanning | ||
1 | Barnevernstjenesten - økte klientutgifter | 12 000 |
2 | Barnevernstjenesten - flyttekostnader og økt husleie | 2 050 |
3 | Botiltak for enslige mindreårige flytninger (Embo), reduksjon i antall brukere | -3000 |
Delsum Oppvekst og utdanning | 11 050 | |
Helse og velferd | ||
4 | Stavanger legevakt, økte utgifter knyttet til turnusordning og kompetansekrav | 3 000 |
5 | Stavanger legevakt, prosjekt pasientinnbetalinger | 350 |
6 | Sentrale midler legetjenester, finansiering av prosjektet pasientinnbetalinger ved legevakten | -350 |
7 | Vaksinering av ungdom mot smittsom hjernehinnebetennelse | 1 200 |
8 | Hjemmebaserte tjenester, økning i budsjettramme | 13 500 |
9 | Demenslandsbyen, prosjektleder helse og velferd | 600 |
10 | Private idelle sykehjem, reguleringspremie pensjon | 6 500 |
11 | Flyktningseksjonen, flyttekostnader | 1 000 |
12 | Flyktningseksjonen, kommunal finansiering av 6 årsverk tidligere finansiert av stalige midler | 4 800 |
13 | Flyktningseksjonen, merkostnad introstønad | 10 000 |
14 | Bosettingsmidler - overført til introstønad (flykningsseksjonen) | -10 000 |
15 | Flyttekostnader NAV/HSK til Tinngata, overføres fra drift til investering | -3 000 |
16 | Prosjekt ROP - tjenesteutvikling | 1 000 |
17 | IKART, prosjektmidler | 300 |
18 | IKART, prosjektmidler 2018 | 630 |
Delsum Helse og velferd | 29 530 | |
Bymiljø og utbygging | ||
19 | BMU stab, inventar og utstyr OK19, overføres til investering | -3 280 |
20 | Idrett, inventar og utstyr OK19, overføres til investering | -721 |
21 | Park og vei, inventar og utstyr OK19, overføres til investering | -995 |
22 | Stavanger eiendom, inventar og utstyr OK19, overføres til investering | -4 254 |
Delsum Bymiljø og utbygging | -9 250 | |
Stab og støttefunksjoner | ||
23 | Digitalisering, forprosjekt Én innbygger, én journal | 660 |
24 | Digitalisering, Digisos, prosjektavgift nasjonal løsning | 1 200 |
25 | Digitalisering, DigiHelse | 100 |
26 | Digi Rogaland, prosjektmidler | 3 000 |
27 | Studenter, busskort | 3 250 |
Delsum stab- og støttefunksjoner | 8 210 | |
Delsum tjenesteområdene | 39 540 | |
Sentrale utgifter | ||
28 | Lønnsoppgjør kapittel 4 | 14 000 |
29 | Kompetansetiltak nye Stavanger, arrangement for ansatte | 1 400 |
30 | Felleskostnader, økte kostnader ad rente på korrigerte momsoppgaver | 770 |
31 | Norsk pasientskadeerstatning | 380 |
32 | Stavanger konserthus IKS, redusert tilskudd til kapitalkostander | -1 000 |
33 | Rogaland brann og redning IKS, redusert tilskudd med justert eierandel | -1 000 |
34 | Stavanger boligbygg KF, økt vedlikeholdsbudsjett | 5 000 |
Delsum sentrale utgifter | 19 550 | |
Sentrale inntekter | ||
35 | Skatteinntekter - ny prognose | -20 000 |
36 | Inntektsutjevning - ny prognose | -33 000 |
37 | Tilskudd prosjektskjønn - Digi Rogaland | -3 000 |
38 | Tilskudd prosjektskjønn - IKART | -300 |
Delsum sentrale inntekter | -56 300 | |
Eksterne finanstransaksjoner | ||
39 | Forus Sportssenter, selvskyldnergaranti | 90 000 |
40 | Lyse AS, renteinntekter ansvarlig lån | -1 400 |
41 | Kapitalkostnader, reduksjon | -37 450 |
42 | Renteinntekter, konserninterne lån | 9 800 |
43 | Kompensasjonsordninger fra Husbanken, reduserte renteinntekter | 1 200 |
Delsum eksterne finanstransaksjoner | 62 150 | |
Interne finanstransaksjoner | ||
44 | Bruk av disposisjonsfond (asyl -/integreringstilskudd) | -5 800 |
45 | Bruk av disposisjonsfond (kompetanse / ansatte nye Stavanger) | -1 400 |
46 | Bruk av disposisjonsfond (digitalisering) | -1 960 |
47 | Bruk av disposisjonsfond (ROP) | -1 000 |
48 | Bruk av disposisjonsfond (generelt), finansiering av busskort | -3 250 |
49 | Bruk av disposisjonsfond (generelt), finansiering av garantiforpliktelse | -90 000 |
50 | Overføring fra drift til investering (Flyttekostnader NAV/HSK til Tinngata skal føres i investeringsbudsjettet) | 3 000 |
51 | Overføring fra drift til investering (BMU / utstyr og inventar OK19) | 9 250 |
52 | Økt overføring fra drift til investering | 26 220 |
Delsum interne finanstransaksjoner | -64 940 | |
Budsjettbalanse | 0 |
Oppvekst og utdanning
1. Barneverntjenesten – økte klientutgifter
Som en konsekvens av økningen i antall barn med tiltak fra barneverntjenesten og dermed økende klientutgifter, nærmere omtalt i kapittel 4.6, foreslår rådmannen å styrke rammen til barneverntjenesten med kr 12 mill.
2. Barneverntjenesten – flyttekostnader og økt husleie
Barnevernstjenesten har vokst ut av sine lokaler i St. Olav. I juni 2019 ble det inngått leiekontrakt om leie av Hesbygata 5 (tidligere BI bygget). Rådmannen foreslår å øke rammen til barnevernet med kr 2 mill. for å dekke kostnader knyttet til flytting.
3. Botiltak for enslige mindreårige flyktninger (Embo), reduksjon i antall brukere
Som en følge av færre enslige mindreårige flyktninger enn forventet ble det besluttet å avvikle et bofelleskap på Hundvåg. Dette vil føre til en reduksjon i kostnader tilsvarende kr 3 mill.
Helse og velferd
4. Stavanger legevakt, økte utgifter knyttet til turnusordning og kompetansekrav
Det forventes et merforbruk ved Stavanger legevakt på kr 7 mill. ved årets slutt. Det er engasjert ekstern bistand for å vurdere driften, nærmere omtalt i kapittel 4.6. Det foreslås å øke rammen til Stavanger legevakt med kr 3 mill. for å redusere virksomhetens avvik.
5. Stavanger legevakt, prosjekt pasientinnbetalinger
Det er igangsatt et prosjekt hos Stavanger legevakt der formålet er å få en bedre oversikt, kontroll og rutine på pasientinnbetalingen. Kostnaden på prosjektet i 2019 er på kr 0,35 mill. Rådmannen foreslår at dette prosjektet finansieres av kvalitetsutviklingsmidler legetjenester.
6. Sentrale midler legetjenester, finansiering av prosjektet pasientinnbetalinger ved legevakten
Jamfør linje 5.
7. Vaksinering av ungdom mot smittsom hjernehinnebetennelse
Stavanger kommune tilbyr fra og med skoleåret 2019/2020 gratis vaksine mot meningokokksykdom til alle elever fra Stavanger som går i videregående skole. For skoleåret 2019/2020 gjennomføres vaksinen av alle tre årskull i videregående skole. Fra og med skoleåret 2020/2021 gjennomføres vaksinen av VG1. Kostnaden for 2019 vil være kr 1,2 mill., herav ut vaksinekostnaden kr 1 mill. og lønnskostnadene kr 0,2 mill.
8. Hjemmebaserte tjenester, økning i budsjettramme
Det forventes et merforbruk på hjemmebaserte tjenester på kr 25 mill. I 2019. Dette er nærmere omtalt i kapittel 4.6. Det foreslås å øke rammen til hjemmebaserte tjenester med kr 13,5 mill. for å redusere virksomhetsområdets avvik. Øvrig avvik forventes dekket innenfor eksisterende ramme.
9. Demenslandsbyen, prosjektleder i Helse og velferd
Det foreslås å sette av midler tilsvarende en stilling til planlegging og utvikling av tjenestene i demenslandsbyen. Totale lønnskostnader i 2019 utgjør kr 1,2 mill., og fordeles med henholdsvis kr 0,6 mill. i driften (nytt) og kr 0,6 mill. innenfor kostnadsrammen på investeringsprosjektet demenslandsbyen.
10. Private, ideelle sykehjem – reguleringspremie pensjon
I henhold til gjeldene driftsavtale med de private ideelle alders- og sykehjemmene dekker kommunen de årlige kostnadene til KLP reguleringspremie. Reguleringspremien er kr 6,5 mill. høyere enn budsjettert og rådmannen foreslår å styrke budsjettet med tilsvarende beløp.
11. Flyktningseksjonen, flyttekostnader
Flyktningseksjonen har flyttet inn i nytt bygg i Tinngata 8 i løpet av 2019. Kostnaden var ikke budsjettert for i opprinnelig budsjett, og foreslås dekket av midler fra disposisjonsfond (integreringsmidler) med totalt kr 1,0 mill.
12. Flyktningseksjonen, , styrking av Introduksjonsprogrammet
Introduksjonsprogrammet er et kommunalt tilbud til flyktninger og asylanter som varer i opp til to år, og inneholder blant annet opplæring i norsk, samfunnsfag og arbeidsrettet praksis. Driftskostnadene til programmet økte parallelt med økningen i antall flyktninger i 2016. I tråd med den senere utviklingen knyttet til færre nyankomne flyktninger, har finansieringsbehovet også gått ned, noe som er forutsatt i vedtatt budsjett for 2019.
Med bakgrunn i regnskapstall per 2.tertial og informasjon om antall deltakere i programmet, kan det tyde på at behovet har vedvart noe lengre enn det som opprinnelig var anslått, og rådmannen foreslår å dekke merforbruket knyttet til totalt 6 årsverk fra disposisjonsfond (asyl-/integreringsmidler). Nedtrapping fra dagens nivå vurderes inn mot Handlings- og økonomiplan 2020-2023.
13. Flyktningseksjonen, merkostnad introstønad
Antallet deltakere på introduksjonsprogrammet som mottar introstønad har steget jevnt fra omtrent 200 deltakere i 2016 opp til om lag 400 deltakere i 2019. Det forventes et merforbruk på utbetaling av introstønad ved flyktningseksjonen på kr 10 mill. sett opp mot vedtatt budsjettramme. Budsjettrammen har de siste årene blitt styrket med avsatte bosettingsmidler for å dekke inn merforbruket, og rådmannen foreslår at dette gjøres også i år.
14. Bosettingsmidler – overført til introstønad (Flyktningsseksjonen)
Jamfør linje 13.
15. Flyttekostnader NAV/HSK til Tinngata, overføres fra drift til investering
Det ble i Handlings- og økonomiplan 2019-2022 avsatt kr 3 mill. til flyttekostnader for helse- og sosialkontor og NAV Hundvåg/Storhaug i driftsbudsjettet. De bokførte utgiftene er i all hovedsak investeringskostnader og midlene foreslås overført fra driftsregnskapet.
16. Prosjekt ROP – tjenesteutvikling
Bystyret vedtok i sak 53/18 «årsrapport og årsregnskap 2017» å avsette kr 10 mill. til FOU-prosjekter knyttet til personer med ROP-lidelse. Rådmannen har igangsatt et forsknings- og utviklingsprosjekt som har til formål å utvikle nye måter å gi tjenester til disse brukerne på. Prosjektet strekker seg over flere år, men rådmannen foreslår bruk av disse fondsmidlen på inntil kr 1 mill. i 2019.
17. IKART, prosjektmidler
IKART (Interkommunalt ambulant rehabiliteringsteam) tilknyttet Helsehuset ble av Fylkesmannen tildelt kr 300 000 i innovasjonmidler i 2019.
18. IKART, prosjektmidler 2018
Fylkemannen har beviglet kr 630 000 til prosjekt IKART. Disse midlene ble ikke brukt i 2018 og er ikke overførbare som øremerket midler. Rådmannen foreslår derfor å innarbeide skjønnsmidlene i budsjettet for 2019.
Bymiljø og utbygging
19. BMU stab, inventar og utstyr OK19, overføres til investering
Rådmannen foreslår å overføre kr 4,080 mill. fra drift til investering på grunn av innkjøp av innventar og utstyr i OK19.
20. Idrett, inventar og utstyr OK19, overføres til investering
Rådmannen foreslår å overføre kr 0,721 mill fra drift til investering på grunn av innkjøp av inventar og datautstyr i svømmehallen.
21. Park og vei, inventar og utstyr OK19, overføres til investering
Rådmannen foreslå å overføre kr 0,995 mill. fra drift til investering på grunn av innkjøp av inventar og datautstyr i administrasjonsbygget.
22. Stavanger eiendom, inventar og utstyr OK19, overføres til investering
Rådmannen foreslår å overfør kr 4,254 mill. fra drift til investering på grunn av innkjøp av inventar og datautstyr i administrasjonsbygget og svømmehallen.
Stab og støttefunksjoner
23. Digitalisering, forprosjekt Én innbygger, én journal
Prosjektet er både et tiltak som skal gi ny journalløsning for kommunale helse- og omsorgstjenester og løsninger som knytter fastlege, legevakt, hjemmetjenester og andre tjenester bedre sammen med resten av helse-Norge.
24. Digitalisering, Digisos, prosjektavgift nasjonal løsning
Digisos er et samarbeidsprosjekt mellom KS, kommuner og Arbeids- og velferdsdirektoratet. Prosjektet skal utvikle digitale tjenester for sosialhjelpsmottakere på nav.no. Prosjektavgiften er kr 1,2 mill.
25. Digitalisering, DigiHelse
Digihelse tilrettelegger for at brukere av hjemmebaserte tjenester enkelt og trygt kan kontakte helsetjenesten i kommunen.
26. Digi Rogaland, prosjektmidler
Digi Rogaland ble av Fylkesmannen tildelt kr 3 mill. i innovasjonsmidler i 2019 til å videreføre samordningen av digitaliseringsarbeidet for 20 kommuner i Rogaland. Ny digitaliseringsstrategi operasjonaliseres nå og flere underliggende prosjekter er i gang.
27. Studenter, busskort
Bystyret behandlet sak 74/18 i fjor om insentiver til studenter for å melde flytting til Stavanger kommune. Det ble vedtatt en toårig prøveordning med busskort til en samlet kostnad på kr 5 mill., finansiert fra disposisjonsfondet. Som omtalt i 1. tertial er det behov for ytterligere kr 3,25 mill. for å finansiere tiltaket ut prøveperioden.
Sentrale utgifter
28. Lønnsoppgjør kapittel 4
Kostnadene til årets lønnsoppgjør for kapittel 4 antas å bli om lag kr 14 mill. høyere enn budsjettert i 2019. I årets lønnsoppgjør ble den sentrale garantilønnen hevet for arbeidstakere med 3- eller 4-årig universitets- og høgskoleutdanning i flere stillingsgrupper. Stavanger kommune har en høy andel med høyskoleutdannede, og økningen i garantilønnen gjør at kostnadene ved årets lønnsoppgjør blir kr 14 mill. høyere enn tidligere antatt.
29. Kompetansetiltak nye Stavanger, arrangement for ansatte
Medio januar 2020 gjennomføres en felles kompetansebygging for alle ansatte i Finnøy, Rennesøy og Stavanger. Felles identitet og kultur skal bygges inn i én organisasjon. Dette blir samtidig en viktig markering av at alle går inn i nye Stavanger kommune fra 01.01.2020. Målet er å nå ut til så mange ansatte som mulig både mht. tid og sted. Rammen for arrangementet er satt til kr 1,75 mill. og rådmannen foreslår at dette finansieres av tidligere avsatte midler på disposisjonsfond i Stavanger kommune. Forpliktende avtaler for om lag kr 1,4 mill. gjøres alt i 2019 og budsjettet foreslås justert tilsvarende.
Stavanger utvikling KF har ved etableringen i 2016 overtatt det kommunale ansvaret for å utvikle Jåttåvågen fra industriområde til område for boliger, kontor/næring og store offentlige grøntområder og veiareal. Deponering av steinmasser i dokkene i Jåttåvågen er gjort både for områder til offentlige formål og byggeområder. Det er tidligere krevd kompensasjon for merverdiavgift også for deler av utfyllingskostnadene som kan henføres til byggeområdene. Korreksjon av tidligere terminer i 2015 og 2016 medfører rentekostnader på om lag kr 0,77 mill. som belastes bykassen. Rådmannen tilrår en budsjettjustering for å ta dekke inn merkostnadene.
30. Norsk pasientskadeerstatning
Utbetalingen av pasientskadeerstatning i offentlig helsetjeneste dekkes av de regionale helseforetakene, fylkeskommunene og kommunene. Beløpet svinger noe fra år til år. I 2019 ble Stavanger kommunes tilskuddsbeløp kr 0,38 mill høyere enn budsjettert.
31. Stavanger konserthus IKS, redusert tilskudd, kapitalkostnader
Stavanger kommune yter i 2019 et tilskudd på kr 50,6 mill., hvorav kr 9,5 mill. i driftstilskudd og kr 41,1 mill. som skal dekke kapitalkostnader knyttet til nytt konserthus. På bakgrunn av oppdatert renteprognose tilrår rådmannen å justere ned tilskuddet til kapitalkostander med kr 1 mill.
32. Rogaland brann og redning IKS, redusert tilskudd med justert eierandel
Rådmannen tilrår å justere ned driftstilskuddet til Rorgaland brann- og redning IKS med kr 1 mill. som følge av bl.a. justeringer i eierandeler ved innfasing av Stand kommune som deltaker i selskapet.
33. Stavanger boligbygg KF, økt vedlikeholdsbudsjett
Stavanger boligbygg KF har anmodet om en økning i budsjettrammen for inn- og utflytting med kr 8 mill. Rådmannen tilrår en generell økning av vedlikeholdsbudsjettet med kr 5 mill. i 2019 gjennom overføring fra bykassen. Det vises til kapittel 4.7 og bystyresak 68/19 – Stavanger boligbygg KF – Forvaltning av boligmassen for ytterligere informasjon.Sentrale inntekter
34. Skatteinntekter – ny prognose
Oppdatert lokal prognose for årets skatteinngang utgjør kr 5 068 mill. for Stavanger kommune og rådmannen tilrår å øke budsjetterte skatteinntekter med kr 20 mill. Se nærmere omtale i kapittel 4.3.
35. Inntektsutjevning – ny prognose
Oppdaterte prognoser for lokal og nasjonal skatteinngang 2019 medfører endring i inntektsutjevningen for Stavanger kommune. Med en redusert skatt per innbygger til nivået 120,2 % av landsgjennomsnittet gir dette en inntektseffekt på kr 33,0 mill. Se nærmere omtale i kapittel 4.3.
36. Tilskudd prosjektskjønn – Digi Rogaland
Fylkesmannen i Rogaland har tildelt Stavanger kommune prosjektskjønnsmidler til Digi Rogaland. Dette mottas på vegne av flere kommuner. Se også motpost på tiltak 25.
37. Tilskudd prosjektskjønn – IKART
Fylkesmannen i Rogaland har tildelt Stavanger kommune prosjektskjønnsmidler til IKART. Prosjektet er interkommunalt og tilskuddet mottas på vegne av flere kommuner. Se også motpost på tiltak 16.
Eksterne finanstransaksjoner
38. Forus Sportssenter – selvskyldnergaranti
Rådmannen tilrår at det tas høyde budsjettmessig for en eventuell innfrielse av kommunens garantiforpliktelse på inntil kr 93,7 mill. knyttet til Forus Sportssenter. Basert på en hovedstol på kr 85,2 mill. og eventuelle påløpte renter, anses kr 90 mill. som tilstrekkelig. Det vises til kapittel 4.7 og sak 67/19 – «Forus Sportssenter – Garantier, eierskap og drift» for ytterligere informasjon.
39. Lyse AS, renteinntekter ansvarlig lån
Det tilrås at budsjetterte renteinntekter fra ansvarlig lån i Lyse AS, justeres opp med kr 1,4 mill. basert på oppdatert renteprognose.
40. Kapitalkostnader, reduksjon
Rådmannen foreslår å justere ned netto kapitalkostnader med totalt kr 37,45 mill. Det vises til kapittel 4.5. for en nærmere omtale.
41. Renteinntekter, konserninterne lån
Rådmannen tilrår å nedjustere renteinntekter fra konserninterne lån med kr 9,8 mill., som følge av lavere enn budsjettert utlån til kommunale foretak i 2018 og 2019.
42. Kompensasjonsordninger fra Husbanken, reduserte renteinntekter
Renteinntekter fra kompensasjonsordninger foreslås nedjustert med kr 1,2 mill. basert på oppdatert renteprognose fra Husbanken.
Interne finanstransaksjoner
43. Bruk av disposisjonsfond (asyl-/integreringstilskudd)
Jamfør linje 11 og 12. Rådmannen tilrår å benytte tidligere oppsparte midler fra tilskudd til asylmottak (vertskommune) fullt ut med kr 2,3 mill. og integreringsmidler med kr 3,5 mill. Rest etter dette er kr 33,5 mill. på integreringsfondet.
44. Bruk av disposisjonsfond (kompetanse/ansatte nye Stavanger)
Jamfør linje 29.
45. Bruk av disposisjonsfond (digitalisering)
Jamfør linje 23, 24 og 25.
46. Bruk av disposisjonsfond (ROP)
Jamfør linje 16.
47. Bruk av disposisjonsfond (generelt), finansiering av busskort
Jamfør linje 27.
48. Bruk av disposisjonsfond (generelt), finansiering av garantiforpliktelse
Jamfør linje 38.
49. Overføring fra drift til investering (Flyttekostnader NAV/HSK til Tinngata føres i investeringsbudsjettet)
Jamfør linje 15
50. Overføring fra drift til investering (BMU/utstyr inventar OK19)
Jamfør linje 19, 20, 21, og 22.
51. Overføring fra drift til investering