2.1 Forslag til vedtak
- Budsjettendringer vedtas i tråd med rådmannens forslag til budsjettjusteringer i punkt 2.2 Investeringer og punkt 2.3 Drift
- Bystyret godkjenner budsjettjusteringer for de kommunale foretakene (KF) slik dette framgår av kapittel 4.7 Kommunale foretak og selskap.
- Tertialrapport per 30.04.2019 tas for øvrig til orientering.
2.2 Rådmannens forslag til budsjettjustering – investering
Nr. | Kostnadsendring/Nytt prosjekt | Budsjettjustering |
---|---|---|
1 | Stavanger idrettshall, garderober/fasade | -3 100 |
2 | Gautesete skole | 12 000 |
3 | Lunde skole | 1 400 |
4 | Ny gasskjele, Energisentral Stavanger forum | 1 400 |
5 | Bymiljøpakke - Trafikksikkerhetstiltak Gausel skole | 300 |
6 | Nylund skole | 1 000 |
7 | Nytorget | 1 000 |
8 | Kunstgressbane Kvaleberg | 2 500 |
9 | Kunstgressbane Vassøy | 3 000 |
10 | Bekkefaret kirke, rehabilitering | 300 |
11 | Trådløst nettverk i barnehager og SFO | 1 900 |
12 | Inventar til fire rehabiliterte sykehjem | 5 000 |
13 | Herbarium | 5 000 |
14 | Erichstrupsgate, mulighetsstudie | 500 |
Delsum | 32 200 | |
Nr. | Budsjettjustering som følge av prosjektets finansielle framdrift | Budsjettjustering |
15 | Gautesete skole | 7 200 |
16 | Nytt datanettverk for tekniske løsninger | 300 |
17 | Energitiltak - klimasatsninger | 950 |
18 | Lunde skole, oppgradering av skolegård | 4 500 |
19 | Cricketbane | 5 500 |
20 | Kongsgata | 16 000 |
21 | Gang-/sykkelsti Austre Åmøy | 4 700 |
22 | Elbil-lading på gatelys | 2 000 |
23 | Kunstgressbane Kvaleberg | 5 700 |
24 | Institusjoner og bofellesskap, løpende rehabilitering | 400 |
25 | Kunstgressbane Vassøy | 2 000 |
26 | Nye signalanlegg ved sykehjemmene | 1 100 |
27 | Hinna garderobebygg | 10 000 |
28 | Schancheholen brannstasjon | -28 000 |
29 | Lervig brannstasjon | -28 000 |
30 | Madlamark skole | -58 000 |
31 | Solborg-prosjektet, 12 boliger for personer med utviklingshemning | -19 000 |
32 | Senter for personer med demens (Demenslandsby) + erstatningsboliger | -60 000 |
33 | Avsetning til ubundne investeringsfond | 132 650 |
34 | Fasaderehabilitering Sunde sykehjem | 12 000 |
35 | Rehabilitering av idrettshaller | 3 000 |
36 | Utbedring av administrasjonsbygg | 1 500 |
37 | El-bil | 332 |
38 | Blå grønn plan | -350 |
39 | Treforvaltningsplan | -300 |
40 | Statusrapport skolegårder | -100 |
41 | Økt opparbeidelse og skjøtsel av friområder | -4 000 |
42 | Barnehagene uteområder | -1 000 |
43 | Asfaltering | -3 000 |
44 | Sykkelstrategi | -2 250 |
45 | Prosjekt friområde | -2 200 |
46 | Oveføring fra investering til drift - tilskudd alders Hvile | -623 |
47 | Kongress og arrangementsturisme fond Sjakk VM | -500 |
48 | Overføring fra investering til drift - Nye stavanger | -17 500 |
49 | Eiendomsutvikling på Domkirken sykehjem - overføring til drift | -3 000 |
50 | Områdeløft Hillevåg | -1 000 |
51 | Investeringsinntekt (teknisk justering fra kommunalt foretak) | -10 000 |
Delsum | -28 991 | |
Sum endring investeringsutgifter | 3 209 | |
Nr. | Finansiering | Budsjettjustering |
52 | Endring i overføring fra drift til investering | 28 991 |
53 | Tilskudd fra Husbanken | 10 000 |
54 | Bruk av ubrukte lånemidler | -42 200 |
Sum finansiering | -3 209 | |
Udekket/udisponert | - |
Nye investeringstiltak eller endrede kostnadsrammer
1. Stavanger idrettshall, garderober/fasade
Prosjektet har en kostnadsramme på kr 44 mill. Kostnadsoppstilling etter anbud viser at forventet prosjektkostnad blir ca. kr 3,1 mill. lavere enn først antatt. Det foreslås å nedjustere rammen med kr 3,1 mill.
2. Gautesete skole
Rehabiliteringen av Gautesete skole har medført økte kostnader grunnet uforutsette forhold. Under rehabiliteringen ble det avdekket fukt, mugg og sopp som medførte at fasadene måtte rives. Melding om økte kostnader ble behandlet i KMU 19. februar 2019 sak 35/19. Rådmannen foreslår avsette kr 12 mill. til finansiering av prosjektet.
3. Lunde skole
Prosjektet har en ramme på kr 28 mill. Som følge av økte utgifter til omprosjektering av flere viktige funksjoner som bl.a. ventilasjonsanlegg og det elektriske anlegg har viser sluttregnskapet et merforbruk på kr 1,4 mill. Rådmannen foreslår å sette av kr 1,4 mill. til fullfinansiering av prosjektet.
4. Ny gasskjele, Energisentral Stavanger forum
Rådmannen foreslår å avsette kr 1,4 mill. til gasskjele knyttet til energisentral Stavanger forum. For å ha nok kapasitet til å oppfylle inngåtte leveringsavtaler er det nødvendig å utvide anlegget med en ekstra gasskjele utover de to som er på plass.
5. Bymiljøpakke – Trafikksikkerhetstiltak Gausel skole
Refusjon av utgiftene til prosjekter som finansieres gjennom bymiljøpakken er eks. mva. I Stavanger kommune er alle investeringsprosjektene bruttofinansiert og momsrefusjonen kommunen mottar inntektsføres sentralt for investeringer. Dette medfører at prosjektet må få tilført tilsvarende beløp som momsrefusjonen til sin ramme for å være fullfinansiert. Rådmannen foreslår at det settes av kr 0,3 mill. til prosjektet.
6. Nylund skole
Rehabilitering av uværskuret ved Nylund skole, var ute på anbud høsten 2018. Innkomne anbud viser at kostnadene for gjennomføring av prosjektet vil komme på kr 6,85 mill. Rådmannen foreslår å avsette kr 1 mill. til finansiering av prosjektet.
7. Nytorget
I kjølvannet av avholdt plan- og designkonkurranse for Nytorget er det behov for å avsette midler til forberedelse av prosjektet og gjennomføring av strakstiltak i forhold til mur og trær. Rådmannen foreslår at det avsettes kr 1 mill. til prosjektet i 2019.
8. Kunstgressbane Kvaleberg
Prosjektet har en ramme på kr 6 mill. I sak 103/18 til KMU ble det vedtatt at det skal prøves ut kunstgress uten fyll av gummigranulat med en kostnadsramme på kr 7,5 mill. ved at spillemidler legges til rammen. Etter innhenting av anbud viser det seg at kostnadene for omlegging med anlegg for å sikre at gummigranulat ikke kommer på avveie samt lysanlegg vil komme på kr 8,5 mill., herunder kr 2,5 mill. i spillemidler. Rådmannen foreslår at det avsettes kr 2,5 mill. til finansiering av prosjektet.
9. Kunstgressbane Vassøy
Prosjektet har en opprinnelig ramme på kr 4 mill. Rådmannen foreslår at det avsettes kr 3 mill. til prosjektet som er forskuttering av spillemidler på kr 2,5 mill. og en merkostnad på kr 0,5 mill. etter ny kalkyle. Prosjektet ferdigstilles i 2019 istedenfor i 2020.
10. Bekkefaret kirke, rehabilitering
Sluttregnskap for rehabilitering av Bekkefaret kirke ble lagt fram til KMU i sak 80/19. Sluttregnskapet viser et merforbruk i forhold til godkjent budsjett på kr 0,3 mill. Rådmannen foreslår å avsette kr 0,3 mill. til fullfinansiering av prosjektet.
11. Trådløst nettverk i barnehager og SFO
Det er satt av et budsjett på kr 4,8 mill. til tilrettelegging av trådløst nettverk i barnehager og SFO. I gjennomgang av alle barnehager er det avdekket at i flere av barnehagene må dataskap byttes/flyttes for at nettet skal fungere. Rådmannen foreslår å bevilge kr 1,9 mill. til prosjektet.
12. Inventar til fire rehabiliterte sykehjem
Rehabilitering av badene på sykehjemmene; Vågedalen, Slåtthaug, Sunde og Haugåstunet er finansiert ved statlige tiltaksmidler og prosjektet ble ferdigstilt i 2018.Det ble ikke avsatt midler til utskifting av inventar på linje med totalrehabiliteringer. Rådmannen foreslår å avsette kr 5 mill. til å ferdigstille rehabiliteringen.
13. Herbarium
Herbarium skal gi plass til om lag 220 ansatte i blant annet Støtte og utvikling, Oppvekst og utdanning og Helse og velferd. Rådmannen foreslår at det avsettes kr 5 mill. i 2019 og kr 9,85 mill. i 2020 til investeringer knyttet til flyttingen, herunder møblering, it-kostnader og diverse tilleggskostnader på bygget.
14. Erichstrupsgate, mulighetsstudie
Det forslås å gjennomføre en mulighetsstudie for bruk av Erichstrupsgate 21, hvor Stavanger hjemmehjelp tidligere hadde lokaler. Lokalene trenger omfattende rehabilitering. Rådmannen foreslår at det settes av kr 0,5 mill. til prosjektet.
Budsjettjusteringer som følge av prosjektenes finansielle fremdrift
Budsjettjusteringene under foreslås som følge av prosjektenes forbruk, forskyvinger, endret fremdrift og endret tidspunkt for oppgjør knyttet til vedtatte prosjekter. Budsjettjusteringene som foreslås for prosjektenes årsbudsjett innebærer ikke en reel kostnadsendring for kommunen, og er kun en finansiell tilpasning til prosjektenes fremdrift.
15. Gautesete skole
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Ubrukte midler fra tidligere år disponeres i 2019. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
16. Nytt datanettverk for tekniske løsninger
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Ubrukte midler fra tidligere år disponeres i 2019.
Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
17. Energitiltak – klimasatsninger
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Ubrukte midler fra tidligere år disponeres i 2019. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
18. Lunde skole, oppgradering av skolegård
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
19. Cricketbane
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
20. Kongsgata
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
21. Gang-/sykkelsti Austre Åmøy
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
22. Elbil lading på gatelys
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
23. Kunstgressbane på Kvaleberg
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale kostnadsramme.
24. Institusjoner og bofellesskap, løpende rehabilitering
Det er behov for en utbedring av heis på Blidensol sykehjem. For å ha mulighet til å dekke kostnaden foreslås det å disponere kr 0,4 mill. i 2019 mot en tilsvarende reduksjon i 2020.
25. Kunstgressbane Vassøy
Justering i henhold til finansiell fremdrift. I HØP 2019-2020 er midlene satt av til formålet i 2020, men anskaffelsen skal foregå i 2019. Midlene foreslås disponert i 2019 mot tilsvarende reduksjon i 2020.
26. Nye signalanlegg ved sykehjemmene
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Ubrukte midler fra tidligere år disponeres i 2019.
27. Hinna garderobebygg
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Ubrukte midler fra tidligere år disponeres i 2019.
Det vil disponeres midler fra prosjektene Hinna garderobebygg (kr 2 mill.) og Hinna idrettsanlegg inkl. rekkefølgekrav (tomtekostnader ved Jåtten skole) (kr 8 mill.). Dette skyldes at tomtekostnadene i 2018 ikke ble regnskapsført på prosjektet hvor budsjettmidlene lå. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektenes totale kostnadsramme.
28. Schancheholen brannstasjon
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale ramme.
29. Lervig brannstasjon
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale ramme.
30. Madlamark skole
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale ramme.
31. Solborg-prosjektet
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale ramme.
32. Senter for personer med demens (Demenslandsby) + erstatningsboliger
Justering i henhold til finansiell fremdrift. Budsjettjusteringen er innenfor prosjektets totale ramme.
33. Avsetning til ubundne investeringsfond (jf. linje 15-32)
Ubrukte midler jf. budsjettjusteringene i linje 15 til 32 avsettes på ubundne investeringsfond og benyttes til finansiering av investeringer i forbindelse med Handlings- og økonomiplan 2020-2023.
Overføringer mellom investering og drift
34. Fasaderehabilitering Sunde sykehjem
Rådmannen foreslår at det overføres kr 12 mill. til prosjekt Rehabilitering inst./bofellesskap for å dekke investeringskostnader for fasaderehabilitering på Sunde sykehjem. Teknisk budsjettjustering. (Tiltaket som skal gjennomføres regnes som en påkostning og må derfor regnskapsføres som investering).
35. Rehabilitering av idrettshaller
Flere av årets planlagte tiltak i idrettshaller er påkostninger, særlig i forhold til energisparing. Rådmannen foreslår å overføre kr 3 mill. fra vedlikeholdsbudsjettet. Teknisk budsjettjustering. (Tiltaket som skal gjennomføres regnes som en påkostning og må derfor regnskapsføres som investering).
36. Utbedring av administrasjonsbygg
Det planlegges å gjennomføre rehabilitering samt økte sikkerhetstiltak for ansatte i Kongsgt. Deler av utgiftene regnes som en påkostning og må regnskapsføres som investering.
37. El-bil, park og vei
Det foreslås å overføre 0,332 mill. fra drift til investering til prosjekt EL-biler Park og vei.
38.– 40.
Årsprogrammet til Park og vei (investeringsdelen) inneholder flere prosjekter med planleggingsutgifter av en type som tilhører driftsbudsjettet. Rådmannen foreslår å overføre kr 0,75 mill. fra investering til drift.
41. Økt opparbeidelse og skjøtsel av friområder
Det er avsatt kr 6 mill. på investeringsbudsjettet, men de fleste av tiltakene (blant annet bruk av tilrettelagte arbeidsplasser) hører hjemme på driftsbudsjettet. Det foreslås å overføre kr 4 mill. fra investerings- til driftsbudsjettet, i tråd med vedtaket i KMU (Årsprogram 2019 Park og vei – Forvaltning, drift og vedlikehold).
42. Barnehagene uteområder
Det er avsatt kr 2,5 mill. på investeringsbudsjettene, men flere av de planlagte tiltakene hører hjemme på driftsbudsjettet. Det foreslås å overføre kr 1 mill. fra investerings til driftsbudsjettet, i tråd med vedtaket i KMU (Årsprogram 2019 Park og vei – Forvaltning, drift og vedlikehold).
43. Asfaltering
Investeringsbudsjettet er på kr 8 mill. Deler av arbeidet er begrenset til reasfaltering som i følge regnskapsforskriften skal belastes drift. Kr 3 mill. foreslås overført til driftsbudsjettet.
44. Sykkelstrategi
I forbindelse med Revisjonens gjennomgang av føringer i investeringsregnskapet ble det avklart at lønn til stillingene som er finansiert over investering, hører hjemme i driftsregnskapet. I 2019 er dette videreført i regnskapet, men budsjettmidlene står i investeringsbudsjettet. Det foreslås å overfør kr 2,25 mill. fra investering til drift for å dekke disse kostnadene
45. Prosjekt friområde
I forbindelse med Revisjonens gjennomgang av føringer i investering i 2018 ble det avklart at lønn til 3 stillinger som er finansiert over investering, hører hjemme i driftsregnskapet. I 2019 er dette videreført i regnskapet, men budsjettmidlene står i investeringsbudsjettet.
Det foreslås å overføre kr 2,2 mill. fra investering til drift for å dekke utgiften.
46. Tilskudd Alders Hvile
For å dekke innkjøp av signalanlegg ved Alders hvile foreslås det å utbetale et tilskudd tilsvarende kostnaden på kr 0,623 mill. Midlene tas av prosjektet Nye signalanlegg ved sykehjemmene og omdisponeres til driftsbudsjettet.
47. Tilskudd til Sjakk VM
Det forslås en teknisk budsjettjustering på kr 0,5 mill. i tråd med tekstvedtak om midler til planlegging av Sjakk VM. Midlene tas fra Kongress og arrangementsfondet.
48. Nye Stavanger
Kommunene Finnøy, Rennesøy og Stavanger har samlet avsatt en investeringsramme på kr 21,25 mill. i perioden 2017-2021 til større investeringer og anskaffelse, oppdatering og fornyelse av IT-løsninger når kommunene slås sammen. Mye av den digitale sammenslåingen var planlagt gjennomført gjennom tjenestekjøp fra systemleverandørene, men blir i stedet gjennomført ved hjelp av robotteknologi. Samtidig har det, i mindre grad enn forventet, vært nødvendig å anskaffe nye IT-systemer. Dette har ført til lavere investeringskostnader enn planlagt, men høyere kostnader til tjenestekjøp som skal belastes driftsbudsjettet. Det er derfor behov for å styrke driftsbudsjettet med deler av finansieringen som er avsatt til investeringer.
Rådmannen foreslår å omdisponere kr 17,5 mill. fra investering til drift av investeringsmidlene som ble avsatt i investeringsbudsjettet til anskaffelser og fornying av IT-systemer med en totalramme på kr 20 mill.
Investeringsutgifter på kr 0,706 mill. i 2018 ble midlertidig finansiert av ubundne investeringsfond tilhørende «gamle» Stavanger kommune. Rådmannen foreslår derfor å overføre kr 0,706 mill. fra øremerkede midler tilhørende nye Stavanger til ubundne investeringsfond «gamle» Stavanger kommune for å dekke opp kostnadene fra 2018.
49. Eiendomsutvikling på Domkirken sykehjem
Rådmannen foreslår å omdisponere kr 3 mill. i 2019 og kr 2 mill. i 2020 til driftsbudsjettet og utbetales til Domkirkens sykehjem.
50. Områdeløft Hillevåg
Rådmannen foreslår å omdisponere kr 1 mill. til driftsbudsjettet. Planlagte aktiviteter på prosjektet er av en driftsmessig karakter.
51. Investeringsinntekt (teknisk justering fra kommunalt foretak)
Stavanger boligbygg KF har foreslått å omdisponere investeringsinntekter på kr 10 mill. til vedlikeholdsmidler i driftsbudsjettet. Denne omdisponeringen utløser et behov for tekniske budsjettjusteringer mellom foretaket og bykassen. Foretaket foreslår å overføre kr 10 mill. i investeringsinntekt til bykassens investeringsbudsjett. Dette gir grunnlag for å redusere overføringene fra drift til investering i bykassen med kr 10 mill. (jf. linje 51 og 52 i tabell 2.2.), som igjen gir grunnlag for å redusere budsjettert eieruttak med kr 10 mill. (jf. linje 38 og 47 i tabell 2.3). Foretaket vil på denne måten kunne øke vedlikeholdsbudsjettet. Rådmannen anser ikke dette som en langsiktig løsning for å sikre nødvendig vedlikehold, og tilrår at en slik omdisponering foretas kun i 2019. Det vises til kapittel 4.7 Kommunale foretak og selskap for en nærmere omtale av de foreslåtte budsjettjusteringene.
Finansiering
52. Endring i overføring fra drift til investering
De totale overføringene fra drift til investering reduseres med kr 28, 991 mill.
53. Tilskudd fra Husbanken
Det er budsjettert med kr 10 mill. i inntekt for 2019 for tilskudd knyttet til Oddahagen. Midlene ble utbetalt i 2018, så budsjettet for 2019 reduseres tilsvarende.
54. Bruk av ubrukte lånemidler
Korrigert for reduksjon i overføringer fra drift samt reduksjon av forventet tilskudd fra Husbanken vil finansieringsbehov for nevnte investeringstiltak bli kr 42,2 mill. som rådmannen foreslår å finansiere ved å disponere ubrukte lånemidler fra 2018. Det innebærer ingen endring i vedtatt låneopptak for 2019.
2.3 Rådmannens forslag til budsjettjustering – drift
Nr | Område / sak | Budsjettjustering |
---|---|---|
Tjenesteområdene | ||
Oppvekst og utdanning | ||
1 | Skolenes økonomiske situasjon ifm. ny finansieringsmodell, jf. FSK 62/19 | 15 000 |
2 | Frivillighetssentraler, manglende finansiering ihht. antall sentraler | 950 |
Delsum Oppvekst og utdanning | 15 950 | |
Helse og velferd | ||
3 | Helgetillegg i turnus | 15 000 |
4 | Ressurskrevende tjenester, økt tilskudd | -36 170 |
5 | Helse- og sosialkontor, vekst i antall ressurskrevende brukere og kjøp av tjenester | 8 500 |
6 | Kjøp av heldøgns bo- og omsorgstjenester til bruker | 3 000 |
7 | Dagsenter avlastning - dagtilbud | 1 500 |
8 | Basistilskudd fastleger | 4 000 |
9 | Flyktningseksjonen, husleie | 1 000 |
10 | Sykehjem, merinntekter fra egenbetaling | -9 000 |
11 | Sykehjem: Smitte, sonde og dyre medisiner | 2 000 |
12 | Hillevåg/Hinna HBT, flytting fremskyndet fra 2020 til 2019 | 1 000 |
13 | Alders hvile, tilskudd til sykesignalanlegg (teknisk justering fra investering til drift) | 623 |
14 | Domkirkens sykehjem, eiendomsutvikling (teknisk justering fra investering til drift) | 3 000 |
Delsum Helse og velferd | -5 547 | |
By- og samfunnsplanlegging | ||
15 | Områdeløft Hillevåg (prosjektmidler drift som ikke ble brukt i 2018) | 1 450 |
16 | Områdeløft Hillevåg (teknisk justering fra investering til drift) | 1 000 |
Delsum By- og samfunnsplanlegging | 2 450 | |
Bymiljø og utbygging | ||
17 | Blå grønn plan (teknisk justering fra investering til drift) | 350 |
18 | Treforvaltningsplan (teknisk justering fra investering til drift) | 300 |
19 | Statusrapport skolegårder (teknisk justering fra investering til drift) | 100 |
20 | Prosjekt friområde (teknisk justering fra investering til drift) | 2 200 |
21 | Skjøtsel av friområder (teknisk justering fra investering til drift) | 4 000 |
22 | Barnehage uteområder (teknisk justering fra investering til drift) | 1 000 |
23 | Asfaltering (teknisk justering fra investering til drift) | 3 000 |
24 | Sykkelsatsing (teknisk justering fra investering til drift) | 2 250 |
25 | Sunde sykehjem, fasaderehabilitering (teknisk justering fra drift til investering) | -12 000 |
26 | Idrettshaller, rehabiliering (teknisk justering fra drift til investering) | -3 000 |
27 | Administrasjonsbygg, utbedringer | -1 500 |
28 | El-bil (teknisk justering fra drift til investering) | -332 |
Delsum Bymiljø og utbygging | -3 632 | |
Delsum tjenesteområdene | 9 221 | |
Sentrale utgifter | ||
29 | Lønnsreserven | 34 000 |
30 | Tall ships race, medseilerprogram 2019, BYS 112/18 | 400 |
31 | Flyttekostnader Herbarium | 300 |
32 | Kongress og arrangementsturisme fond, Sjakk VM | 500 |
33 | Play Attention - dekning av kostnader for ansatte | 290 |
34 | Play Attention - dekning av kostnader for ungdomsskoleelever | 200 |
35 | Formannskapets reserverte tilleggsbevilgninger, finansiering av støtte til idrettsarrangement, jf FSK 70/19 | 106 |
36 | Nye Stavanger, fornying av IT-systemer (teknisk justering fra investering til drift) | 17 500 |
Delsum sentrale utgifter | 53 296 | |
Sentrale inntekter | ||
37 | Rammetilskudd iht. RNB2019 | 3 200 |
38 | Skatteinntekter | 49 000 |
39 | Inntektsutjevning | -52 200 |
40 | Stavanger boligbygg KF, redusert eieruttak (teknisk justering mellom bykassen og foretak) | 10 000 |
41 | Frikraft | -8 800 |
42 | Kommunal oppreisningsordning - tilbakeførte inntekter | 400 |
Delsum sentrale inntekter | 1 600 | |
Eksterne finanstransaksjoner | ||
43 | Renteinntekt - konsernkonto | -5 300 |
Delsum eksterne finanstransaksjoner | -5 300 | |
Interne finanstransaksjoner | ||
44 | Avsetning bundne driftsfond - korrigering av for mye avsatt Botilskudd tidligere regnskapsår | -9 380 |
45 | Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Play attention) | -490 |
46 | Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Tall ship race - medseilerprogram) | -400 |
47 | Bruk av disposisjonsfond (generelt) ((Områdeløft Hillevåg) | -1 450 |
48 | Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Økt skoleramme, jf. FSK 62/19) | -15 000 |
49 | Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Formannskapets reserverte tilleggsbevilgning økes, jf FSK 70/19 | -106 |
50 | Bruk av disposisjonsfond (generelt)(delfinansiering av kjøp av heldøgns bo- og omsorgstjenester) | -3 000 |
51 | Overføring fra drift til investering | -28 991 |
Delsum interne finanstransaksjoner | -58 817 | |
Budsjettbalanse | - |
Beskrivelse av budsjettjusteringer drift
Oppvekst og utdanning
1. Stavanger-skolene
Formannskapet vedtok i sak 62/19 å avsette kr 15 mill. til skolene i Stavanger. Rådmannen har innarbeidet dette i forslag til budsjettjusteringer.
2. Frivillighetsentralene
I forbindelse med overgang fra øremerket tilskudd til finansiering av frivilligsentralene gjennom rammetilskuddet, har rådmannen ved en inkurie underfinansiert frivilligsentralene med et beløp tilsvarende kr 0,95 mill. Rådmannen foreslår at dette legges inn for derigjennom oppfylle intensjonen i bystyrets vedtak fra mai 2015 om opprettelse av frivilligsentralene i bydelene Madla, Hillevåg, Hundvåg og Tasta.
Helse og velferd
3. Helgetillegg i turnus
I forbindelse med hovedtariffoppgjøret i 2018 ble det fremforhandlet en ny modell for lørdags- og søndagstillegg som trådte i kraft fra 01.01.2019. Hensikten med ordningen er å stimulere ansatte til å arbeide flere helgetimer, og er særlig innrettet mot pleie- og omsorgssektoren. Den nye modellen gir Stavanger kommune økte lønnskostnader, helårseffekt av nye ulempetillegg helg er estimert til kr 15 mill. Rådmannen foreslår å kompensere de virksomhetene som i 2019 har økte kostnader knyttet til helgetillegg.
4. Ressurskrevende brukere, økt tilskudd
Rådmannen foreslår å øke inntektsanslaget for ressurskrevende tjenester påløpt i 2019 med kr 36,2 mill. utover dagens budsjett. Dette er en videreføring av nivået for 2018, samt en økning knyttet til økte kostnader av nye brukere og merutgifter som følge av økte kostnader for turnusarbeid i helg.
5. Helse og sosialkontor, vekst i antall ressurskrevende brukere og kjøp av tjenester
Som en konsekvens av det prognostiserte merforbruket på helse- og sosialkontorene, omtalt nærmere i kapittel 4, foreslår rådmannen å styrke rammen til helse- og sosialkontorene med kr 8,5 mill. Siden merforbruket er knyttet til de særlige ressurskrevende brukerne, må styrkingen sees i sammenheng med den økte refusjonsinntekten fra staten, omtalt i punkt 4.
6. Kjøp av bo- og omsorgstjenester til bruker
Stavanger kommune hadde fram til og med oktober 2018 avtale med en privat leverandør om levering av heldøgns bo- og omsorgstjenester til en bruker. Avtalen utløp da bruker fikk tilbud om opphold i et kommunalt bofellesskap. Tilbudet ble imidlertid avslått og bruker ble boende hos leverandøren. Ved avslaget opphørte kommunens ansvar for bruker både økonomisk og juridisk. Etter klagebehandling hos fylkesmannen og behandling i to rettsinstanser er det nå enighet om overføring av bruker til kommunalt bofellesskap. Det er på denne bakgrunn inngått avtale mellom kommunen og leverandøren om dekning av leverandørens lønnsutgifter knyttet til tjenester til bruker i perioden november 2018 til mai 2019 med til sammen kr 3 mill. Kostnadene dekkes over disposisjonsfond (generelt).
7. Dagsenter og avlastning – dagtilbud
Seksjon dagtilbud har de siste årene hatt en vekst i bistandsbehovet til tjenestemottakerne, uten at budsjettrammen har vært justert tilsvarende. Økt bistandsbehov skyldes blant annet vekst i antall brukere med aldersmessige helseutfordringer, samt en økning i utfordrende atferd. Økt bistandsbehov hos brukerne av dagtilbud må også sees i sammenheng med økt tilskudd ressurskrevende tjenester. Rådmannen foreslår derfor at budsjettrammen til seksjon dagtilbud styrkes med kr 1,5 mill.
8. Basistilskudd til fastleger
Innbyggertilskudd til kommunene økte i statsbudsjettet for 2019 som følge av inntektsoppgjøret for fastlegene. Fastlegene ble kompensert for nye, myndighetspålagte oppgaver ved at basistilskuddet som er et årlig beløp kommunene betaler for hver listeinnbygger ble økt. Økningen ble iverksatt fra 1. juli 2018. Midlene er fordelt etter delkostnadsnøkkelen for kommunehelsetjenesten. Den kommunale budsjettposten til utbetaling av basistilskuddet til fastlegene ble ikke justert for denne kostnadsøkningen. Rådmannen foreslår derfor å innarbeide kr 4 mill. i 2019 til dette formål.
9. Flyktningseksjonen – husleie
Saksbehandlingen tilknyttet introprogrammet er flyttet fra Johannes læringssenter til Flyktningseksjonen, og medarbeidere som jobber i forhold til dette er flyttet organisatorisk. Dette har ført til behov for utvidet leie av lokaler. Dette gjør at husleien er ventet å øke med kr 1 mill.
10. Sykehjem – merinntekter fra egenbetaling
Regnskapsresultat per 1. tertial viser at egenbetaling sykehjem er kr 4,4 mill., høyere enn budsjettert. Det forventes derfor en merinntekt på anslagsvis kr 9 mill. ved årets slutt.
11. Sykehjem – smitte, sonde og dyre medisiner
Gjennom hele 2018 økte kostnaden til smitte, sonde og dyre medisiner. Økningen skyldes i stor grad en økning av pasienter som kommer fra sykehus med smitte, i tillegg til dyrere medisiner. I løpet av 1.tertial 2019 fortsetter økningen, og vi forventer derfor et merforbruk på kr 2 mill. per 31.12.2019. Rådmannen foreslår at budsjettet styrkes med kr 2 mill.
12. Hillevåg/Hinna HBT – flytting fremskyndet fra 2020 til 2019
I HØP 2019 –2022 tok man høyde for at Madla/Tjensvoll HBT flyttet i 2019, mens Hillevåg og Hinna flyttet i 2020, og la inn budsjettmidler deretter. Nå er skjer flyttingen i slutten av 2019 i stedet. Rådmannen foreslår derfor å styrke rammen med kr 1 mill. for å dekke utgiftene til flyttingen i 2019. Midlene som ligger i 2020 kan justeres ned i HØP 2020-2023.
13. Alders hvile, tilskudd til sykesignalanlegg (teknisk justering fra investering til drift)
For å dekke innkjøp av signalanlegg ved Alders hvile foreslås det å utbetale et tilskudd tilsvarende kostnaden på kr 0,623 mill. Midlene tas av prosjektet Nye signalanlegg ved sykehjemmene og omdisponeres til driftsbudsjettet.
14. Domkirkens sykehjem, eiendomsutvikling (teknisk justering fra investering til drift)
Rådmannen foreslår å omdisponere kr 3 mill. i 2019 og kr 2 mill. i 2020 til driftsbudsjettet og utbetales til Domkirkens sykehjem.
By- og samfunnsplanlegging
15. Områdeløft Hillevåg (prosjektmidler drift som ikke ble brukt i 2018)
Planen for «Områdeløft Hillevåg» ble vedtatt i desember 2018. Siden denne ble vedtatt sent på året, tok det tid å iverksette arbeidet og det gjensto dermed kr 1,45 mill. i driftsbudsjettet ved årets slutt. For å oppfylle planen for «Områdeløft Hillevåg» bør driftsbudsjettet for 2019 økes med tilsvarende beløp.
16. Områdeløft Hillevåg (teknisk justering fra investering til drift)
Rådmannen foreslår å omdisponere kr 1 mill. til driftsbudsjettet. Planlagte aktiviteter på prosjektet er av en driftsmessig karakter.
Bymiljø og utbygging
17. Blå grønn plan (teknisk justering fra investering til drift)
Årsprogrammet til Park og vei (investeringsdelen) inneholder flere prosjekter med planleggingsutgifter av en type som tilhører driftsbudsjettet. Rådmannen foreslår å overføre 0,35 mill. fra investering til drift.
18. Treforvaltningsplan (teknisk justering fra investering til drift)
Årsprogrammet til Park og vei (investeringsdelen) inneholder flere prosjekter med planleggingsutgifter av en type som tilhører driftsbudsjettet. Rådmannen foreslår å overføre 0,30 mill. fra investering til drift.
19. Statusrapport skolegårder (teknisk justering fra investering til drift)
Årsprogrammet til Park og vei (investeringsdelen) inneholder flere prosjekter med planleggingsutgifter av en type som tilhører driftsbudsjettet. Rådmannen foreslår å overføre 0,1 mill. fra investering til drift.
20. Prosjekt friområder (teknisk justering fra investering til drift)
I forbindelse med Revisjonens gjennomgang av føringer i investering i 2018 ble det avklart at lønn til 3 stillinger som er finansiert over investering, hører hjemme i driftsregnskapet. I 2019 er dette videreført i regnskapet, men budsjettmidlene står i investeringsbudsjettet.
Det foreslås å overføre kr 2,2 mill. fra investering til drift for å dekke utgiften.
21. Skjøtsel av friområder (teknisk justering fra investering til drift)
Det er avsatt kr 6 mill. på investeringsbudsjettet, men de fleste av tiltakene (blant annet bruk av tilrettelagte arbeidsplasser) hører hjemme på driftsbudsjettet. Det foreslås å overføre kr 4 mill. fra investerings- til driftsbudsjettet, i tråd med vedtaket i KMU (Årsprogram 2019 Park og vei – Forvaltning, drift og vedlikehold).
22. Barnehage uteområder (teknisk justering fra investering til drift)
Det er avsatt kr 2,5 mill. på investeringsbudsjettene, men flere av de planlagte tiltakene hører hjemme på driftsbudsjettet. Det foreslås å overføre kr 1 mill. fra investerings til driftsbudsjettet, i tråd med vedtaket i KMU (Årsprogram 2019 Park og vei – Forvaltning, drift og vedlikehold).
23. Asfaltering (teknisk justering fra investering til drift)
Investeringsbudsjettet er på kr 8 mill. Deler av arbeidet er begrenset til reasfaltering som i følge regnskapsforskriften skal belastes drift. Kr 3 mill. foreslås overført til driftsbudsjettet.
24. Sykkelsatsing (teknisk justering fra investering til drift)
I forbindelse med revisjonens gjennomgang av føringer i investeringsregnskapet ble det avklart at lønn til stillingene som er finansiert over investering, hører hjemme i driftsregnskapet. I 2019 er dette videreført i regnskapet, men budsjettmidlene står i investeringsbudsjettet. Det foreslås å overfør kr 2,25 mill. fra investering til drift for å dekke disse kostnadene.
25. Sunde sykehjem, fasaderehabilitering (teknisk justering fra investering til drift)
Rådmannen foreslår at det overføres kr 12 mill. til prosjekt Rehabilitering inst./bofellesskap for å dekke investeringskostnader for fasaderehabilitering på Sunde sykehjem. Teknisk budsjettjustering. (Tiltaket som skal gjennomføres regnes som en påkostning og må derfor regnskapsføres som investering).
26. Idrettshaller, rehabilitering (teknisk justering fra investering til drift)
Flere av årets planlagte tiltak i idrettshaller er påkostninger, særlig iforhold til energisparing. Rådmannen foreslår å overføre kr 3 mill. fra vedlikeholdsbudsjettet. Teknisk budsjettjustering (Tiltaket som skal gjennomføres regnes som en påkostning og må derfor regnskapsføres som investering).
27. Administrasjonsbygg, utbedringer
Det planlegges å gjennomføre rehabilitering samt økte sikkerhetstiltak for ansatte i Kongsgt. Deler av utgiftene regnes som en påkostning og må regnskapsføres som investering.
28. El-bil (teknisk justering fra investering til drift)
Det foreslås å overføre 0,332 mill. fra drift til investering til prosjekt EL-biler Park og vei.
Sentrale utgifter
29. Lønnsreserven
Det er budsjettert med en lønnsvekst på 3,15 % i 2019, men årets lønnsoppgjør vil trolig komme på 3,25 %. Videre har det kommet ny informasjon som gjør at anslag for lønnsoverheng brukt ved beregning av lønnsreserven reduseres fra 1,6 % til 0,6 %. Reduksjon av lønnsoverheng fører til økt finansieringsbehov. Ut over oppjustert lønnsvekst og redusert lønnsoverheng, ble det ved behandling av HØP 2019-2022 vedtatt reduksjon i lønnsreserven som det nå er behov for å reversere. Rådmannen foreslår å øke lønnsreserven som er satt av til lønnsoppgjøret 2019 med kr 34 mill., for å sikre et kompensasjonsnivå i driftsrammene som er i tråd med forventet lønnsvekst.
30. The Tall Ship Race
I forbindelse med årsavslutningen 2018, har rådmannen avsatt midler til medseilerprogram. Medseilerprogrammet administreres av Ungdom og Fritid, og det er laget en plan på bruk av disse midlene i perioden 2019 til 2022. For 2019 innebærer planen at det brukes kr 0,4 mill. av midlene på medseilerfondet, resten av midlene vil trolig benyttes i 2022. Rådmannen foreslår derfor å innarbeide bruk av kr 0,4 mill. til medseilerprogrammet i 2019.
31. Flyttekostnader Herbarium
Administrasjonsbygget «Herbarium» vil være klart til innflytting ved årsskiftet 2019/2020. Bygget skal gi plass til 220 ansatte i blant annet Støtte og utvikling, Strategi og styring og Oppvekst og utdanning. Rådmannen foreslår at det avsettes kr 0,3 mill. til foreløpige flyttekostnader i 2019.
32. Kongress og arrangementsturisme, sjakk VM
Det foretas en teknisk justering på kr 0,5 mill. ifm. strategi/prosjektplan for sjakk VM-2020 til Stavanger, jf. tekstvedtak i HØP 2019-2022.
33. Play Attention – dekning av kostnader for ansatte og ungdomsskoleelever
Arrangement Play Attention ble gjennomført 4. januar i år, jf. FSK 128/18. Finansieringen ble avklart i tertialrapporten per 31.08.2018 gjennom dekning fra disposisjonsfondet merket «Tiltak rettet mot ansatte i Nye Stavanger» med inntil kr 0,3 mill. ad rabatterte konsertbilletter for ansatte, og med midler i egen budsjettramme ad skolekonsert. Faktura ble bokført i 2018-regnskapet med hhv. kr 0,29 mill. og kr 0,2 mill. og deretter anordnet til 2019. Fondet ble imidlertid redusert i 2018 og skolens oppsparte midler i 2018 inngikk i kommunens mindreforbruk ved regnskapsavleggelsen. Følgelig foreslår rådmannen å disponere mindreforbruket i 2018 i 2019 med kr 0,49 mill. fra disposisjonsfondet til å dekke disse utgiftene.
34. Play Attention – dekning av kostnader for ungdomsskoleelever
Se beskrivelse i budsjettjustering nr 33.
35. Formannskapets reserverte tilleggsbevilgning, støtte til idrettsarrangement
Formannskapet behandlet 23. mai 2019 sak 70/19 om støtte til idrettsarrangement. Den samlede støtten er kr 106.000 større enn disponibelt beløp. Rådmannen foreslår å øke budsjettrammen slik at formannskapets tilleggsbevilgninger er fullfinansiert.
36. Nye Stavanger, fornying av IT-systemer (teknisk justering fra investering til drift)
Kommunene Finnøy, Rennesøy og Stavanger har avsatt en investeringsramme på kr 21,25 mill. i perioden 2017-2021 til større investeringer og anskaffelse, oppdatering og fornyelse av IT-løsninger i forbindelse med kommunesammenslåingen. I forbindelse med den digitale sammenslåingen av kommunene er det benyttet robotteknologi samtidig som det i mindre grad enn forventet har vært nødvendig å anskaffe nye IT-systemer. Dette har ført til lavere investeringskostnader enn planlagt, men medfører at arbeidet i stedet gjennomføres gjennom tjenestekjøp som skal belastes driftsbudsjettet. Det er derfor behov for å styrke driftsbudsjettet med deler av finansieringen som er avsatt til investeringer. Rådmannen foreslår å omdisponere kr 17,5 mill. fra investering til drift av investeringsmidlene som ble avsatt i investeringsbudsjettet til anskaffelser og fornying av IT-systemer med en totalramme på kr 20 mill.
Investeringsutgifter på kr 0,706 mill. i 2018 ble midlertidig finansiert av ubundne investeringsfond tilhørende «gamle» Stavanger kommune. Rådmannen foreslår derfor å overføre kr 0,706 mill. fra øremerkede midler tilhørende nye Stavanger til ubundne investeringsfond «gamle» Stavanger kommune for å dekke opp kostnadene fra 2018.
Sentrale inntekter
37. Rammetilskudd i henhold til RNB2019
Rådmannen foreslår å justere budsjettet iht. foreliggende endringer slik at rammetilskuddet netto reduseres med kr 3,2 mill.
38. Skatteinntekter
Med bakgrunn i informasjonen i foreliggende stund, og som er nærmere redegjort for i kapittel 4.3, foreslår rådmannen en samlet nedjustering av skatteinngangen med kr 49 mill., hvilket vil gi en skattevekst i 2019 på 2,1 %.
39. Inntektsutjevning
Oppdaterte innbyggertall per 01.01.2019 og regjeringens nye anslag på skattenivå for kommunene i Norge vil redusere inntektsutjevningen med om lag kr 23 mill. dersom skattebudsjettet i Stavanger kommune videreføres som opprinnelig vedtatt. Rådmannens nye lokale skatteprognose vil redusere inntektsutjevningen ytterligere med vel kr 29 mill. Samlet innebærer oppdaterte prognoser lokalt og sentralt en nedjustering på kr 52,2 mill.
40. Stavanger boligbygg KF, redusert eieruttak (teknisk justering mellom foretaket og bykassen)
Stavanger boligbygg KF har foreslått å omdisponere investeringsinntekter på kr 10 mill. til vedlikeholdsmidler i driftsbudsjettet. Denne omdisponeringen utløser et behov for tekniske budsjettjusteringer mellom foretaket og bykassen. Foretaket foreslår å overføre kr 10 mill. i investeringsinntekt til bykassens investeringsbudsjett. Dette gir grunnlag for å redusere overføringene fra drift til investering i bykassen med kr 10 mill. (jf. linje 51 og 52 i tabell 2.2.), som igjen gir grunnlag for å redusere budsjettert eieruttak med kr 10 mill. (jf. linje 38 og 47 i tabell 2.3). Foretaket vil på denne måten kunne øke vedlikeholdsbudsjettet. Rådmannen anser ikke dette som en langsiktig løsning for å sikre nødvendig vedlikehold, og tilrår at en slik omdisponering foretas kun i 2019. Det vises til kapittel 4.7 Kommunale foretak og selskap for en nærmere omtale av de foreslåtte budsjettjusteringene.
41. Frikraft
Det er budsjettert med kr 14 mill. i refusjon knyttet til disponering av frikraft i 2019. Frikraften disponeres i 1. og 4. kvartal. Per 1. kvartal er det mottatt kr 11,5 mill. i refusjon. På bakgrunn av revidert prognose for kraftpriser foreslås det å øke budsjettert refusjon i 2019 med kr 8,8 mill.
42. Kommunal oppreisningsordning – tilbakeførte inntekter
Stavanger kommune har stått ansvarlig for det interkommunale sekretariatet for oppreisningsordningen for tidligere barnevernsbarn. Ordningen ble avsluttet i 2018 og deltakerkommunene sluttfakturert. Anordnede inntekter i 2015 og 2016 ble ikke tilbakeført. Dette er gjort nå i 2019 og framkommer således som en netto kostnad i 2019 mot tidligere mindreforbruk i regnskapet. Rådmannen foreslår å dekke dette inn gjennom en budsjettjustering på kr 0,4 mill. i første tertial 2019.
Eksterne finanstransaksjoner
43. Renteinntekt – konsernkonto
Renteutviklingen er av betydning for kommunens renteinntekter/-utgifter. I Handlings- og økonomiplan 2019-2022 er det budsjettert med netto kapitalkostnader på kr 536 mill. i 2019. Rådmannen tilrår å justere opp renteinntekter fra konsernkonto med kr 5,3 mill., med utgangspunkt i prognose for gjennomsnittlig likviditet i 2019.
Interne finanstransaksjoner
44. Avsetning bundne driftsfond – korrigering av for mye avsatt botilskudd tidligere regnskapsår
Tilskudd fra Husbanken til etablering og tilpasning ble ved en inkurie avsatt to ganger ved regnskapsavslutningen 2018. Dette har medført at regnskapsmessig mindreforbruk 2018 ble kr 9,4 mill. for lavt. Feilen er korrigert i regnskap 2019 og rådmannen foreslår å disponere disse midlene i denne tertialrapporten.
45. Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Play attention)
Jamfør linje 33 og 34.
46. Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Tall ship race – medseilerprogram)
Jamfør linje 29.
47. Bruk av disposisjonsfond (generelt) ((Områdeløft Hillevåg)
Jamfør linje 14.
48. Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Økt skoleramme, jf. FSK 62/19)
Jamfør linje 1.
49. Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Formannskapets reserverte tilleggsbevilgning)
Jamfør linje 35
50. Bruk av disposisjonsfond (generelt) (Kjøp av bo- og heldøgnsomsorgstjenester)
Jamfør linje 6.
51. Overføring fra drift til investering
De totale overføringene fra drift til investering reduseres med kr 28, 991 mill.