Arbeidet med digitalisering, utvikling av tjenester og effektivisering går videre. Siden høsten 2021 er fire av prosjektene avsluttet og overført til tjenesteområdene for videre gevinstrealisering: legevaktprosjektet, styringssystem for informasjonssikkerhet, nasjonale fellesløsninger og KS meldingsformidling.
I årets første måneder er det arbeidet med å ta i bruk data fra datasjøen innenfor flere områder. Her er noen eksempler:
Hva er en datasjø?
En datasjø er et system hvor man kan lagre og dele data.En datasjø er et system hvor man kan lagre og dele data. I regjeringens digitaliseringsstrategi En digital offentlig sektor er en datasjø forklart som:
– En metode for lagring av alle former for data og kan sammenliknes med et sentralt datalager for alle typer data: strukturerte og ustrukturerte, både dokumenter og logger, bilder, lyd og video.
- Legevakten har fem forskjellige fagsystem som ikke kommuniserer med hverandre. Det er hentet inn data fra fire av disse fagsystemene og sammenstilt data på tvers, slik at Stavanger legevakt har et bedre styring- og beslutningsunderlag som for eksempel kan benyttes ved dimensjonering av turnus- og vaktavvikling.
Figur 5.5 Styringsrapport Stavanger legevakt
- For helse og velferd er det utarbeidet bedre styring- og beslutningsunderlag for hjemmebaserte tjenester for å gi virksomhetsledere bedre innsikt i sin tilrettelegging av tjenestene. Det er også gjort et betydelig arbeid innen informasjonssikkerhet og nødvendige regulatoriske avklaringer knyttet til bruk og løsningsdesign, men det gjenstår noe arbeid før arbeidet kan ferdigstilles.
- Data fra eldre arkivløsninger er innhentet og lagt tilgjengelig i en ny felles innsynsløsning eInnsyn. I første omgang er historiske møtedokumenter fra digitale kilder publisert (Finnøy kommune 2013-2020, Rennesøy kommune 2015-2020, Stavanger kommune 2008-2015). Stavanger kommunes offentlige journal (postliste), samt møtedokumenter fra 2016 og frem til i dag, vil også bli tilgjengelig før sommeren.
- Samtidig pågår digitalisering av eldre politiske saker (kommunestyrene fra alle de tidligere kommunene tilbake til 1837), som også vil bli tilgjengelig på eInnsyn. Den nasjonale fellesløsningen gir bedre søkemuligheter og fremstår som en mer brukervennlig og helhetlig løsning.
Selvbetjeningsløsning for innbyggerne
I februar ble første versjon av Min side lansert. Tjenesten har foreløpig et enkelt innhold. Det vil utvikles og lanseres nye tjenester etter hvert. Eksempler på tjenester under utvikling:
- Dine lønnsslipper og andre utbetalinger fra kommunen
- Meldinger fra renovasjon om hvorfor søppelet ditt ikke ble hentet/tømt
- Vitnemålet ditt fra grunnskolen
- Info om adresse og kontaktinfo til ditt helse- og velferdskontor