5. Organisasjon og utvikling

5.5 Utvikle bedre måter å jobbe på

For at kommunen skal møte behovet for endring må organisasjonen omstille seg ved å finne nye og bedre måter å jobbe på. Mange virksomheter jobber med dette innen eget tjenesteområde eller på egen arbeidsplass. Stab og støttetjenester i kommunen har startet opp ulike aktiviteter og prosjekt for å kunne bistå virksomhetene i arbeidet med innovasjon og digitalisering.

5.5.1 Innovasjon

Støtte og veiledning i forbedrings- og innovasjonsprosesser

I 2022 åpner Innovasjonsverkstedet, som er en ny møteplass og arena for å samarbeide om innovasjon internt i kommunen. Det skal legge til rette for å utvikle nye løsninger og velferdstjenester gjennom å jobbe i kreative prosesser og gjennom eksperimentering og samarbeid på tvers. Arbeidet med etableringen av innovasjonsarenaen er av bygningsmessige årsaker forsinket, og åpningen er utsatt til høsten. I den forbindelse vil organisasjonen også få et utvidet tilbud om veiledning og praktisk støtte i innovasjonsarbeidet.

AI4cities

Kommunens bidrag inn i EU-prosjektet AI4Cities har fortsatt i 1. tertial. Her jobbes det med å få ulike leverandører til å utvikle nye teknologiske løsninger basert på kunstig intelligens som kan bidra til å innfri ambisiøse klimamål. Tjue ulike prototyper på områdene energi og mobilitet har blitt utviklet i fase 3, som begynte i november 2021. Prosjektet går nå over i en ny fase, hvor sju løsninger skal testes i byene, herunder to i Stavanger kommune.

5.5.2 Digitalisering

Arbeidet med digitalisering, utvikling av tjenester og effektivisering går videre. Siden høsten 2021 er fire av prosjektene avsluttet og overført til tjenesteområdene for videre gevinstrealisering: legevaktprosjektet, styringssystem for informasjonssikkerhet, nasjonale fellesløsninger og KS meldingsformidling.

I årets første måneder er det arbeidet med å ta i bruk data fra datasjøen innenfor flere områder. Her er noen eksempler:

Hva er en datasjø?
En datasjø er et system hvor man kan lagre og dele data.

En datasjø er et system hvor man kan lagre og dele data. I regjeringens digitaliseringsstrategi En digital offentlig sektor er en datasjø forklart som:
– En metode for lagring av alle former for data og kan sammenliknes med et sentralt datalager for alle typer data: strukturerte og ustrukturerte, både dokumenter og logger, bilder, lyd og video.

Figur 5.5 Styringsrapport Stavanger legevakt

Selvbetjeningsløsning for innbyggerne

I februar ble første versjon av Min side lansert. Tjenesten har foreløpig et enkelt innhold. Det vil utvikles og lanseres nye tjenester etter hvert. Eksempler på tjenester under utvikling: