4. Økonomisk status

4.8 Økonomiske konsekvenser av koronapandemien

Årsprognosen for koronarelaterte utgifter og mindreinntekter utgjør kr 258,5 mill. og inkluderer kr 120,7 mill. til KS sin avtale om utvidet kompensasjon for overtid og merarbeid i forbindelse med koronapandemien (korona-avtalen), kr 49,9 mill. til TISK og vaksinasjon, samt kr 87,9 mill. i andre utgifter. Her inngår også kr 10 mill. i sykelønnsrefusjoner knyttet til den midlertidige ordningen om redusert arbeidsgiverperiode (ordningen opphørte 1. juli 2022).

Påløpte kostnader per 31.08.2022 er på til sammen 234,2 mill. Det er ikke forventet betydelige utgifter høsten 2022. Det vil påløpe noen utgifter til planlagte tiltak som TISK og vaksinasjon, samt prosjekter som kadåittepå, sårbarebarn og lavterskelkorona.  Alle prosjektene handler om langtidseffekter av korona og psykisk helse. Se tabell 4.8 for spesifisering.

Økonomiske effekter av koronaPåløpte kostnader per 31.08.2022Årsprognose 2022
TISK og vaksinasjon 46 391 49 900
Korona- avtalen 120 700 120 700
Andre utgifter 67 110 87 900
Sum utgifter 234 201 258 500
Tabell 4.8 Økonomisk effekt av korona 2022

Statlig finansiering

Stavanger kommune har mottatt kr 24,4 mill. i statlig koronakompensasjon hittil i år og dette ble innarbeidet i 1. tertial 2022.

Regjeringen satte i april 2020 ned en arbeidsgruppe som skulle se på de økonomiske konsekvensene av koronapandemien for kommunesektoren. Den 2. september ble sluttrapporten for 1. halvår 2022 lagt frem. Den har kartlagt at kommunene til sammen har hatt kr 7,5 mrd. i koronarelaterte utgifter og mindreinntekter, hvorav kr 2 mrd. er knyttet til korona-avtalen. I 2020 og 2021 har kommunesektoren blitt kompensert utover de økonomiske virkningene av pandemien. I 2022 er derimot kommunene betydelig underkompensert for koronarelaterte utgifter. Det er usikkert om kommunene vil bli kompensert for korona i år. Det er ventet at regjeringen vil vurdere helheten i kompensasjon til kommunene for 2022 i nysalderingen av budsjettet i november-desember.

Den økonomiske situasjonen i kommunesektoren er god etter 2021. Mange kommuner har bygd opp høye disposisjonsfond gjennom de siste årene. Kommunene fikk i 2021, og så langt i 2022, betydelig høyere skatteinntekter enn det staten forutsatte i sitt budsjettgrunnlag og styring av kommunesektoren. En del av disse inntektene trekkes i år inn av staten. Kommunesektoren erfarer likevel en god skattevekst i 2022. Regjeringen har gitt signaler om at den sterke merskatteveksten tilfaller kommunene i tillegg til tidligere kompensasjon for korona, og at disse inntektene gir kommunene handlingsrom til å dekke merutgifter til blant annet korona.

Forslag til budsjettjustering

Kommunedirektøren foreslår å justere budsjettet med kr 65 mill. av koronarelaterte utgifter og mindreinntekter som tilhører perioden januar til august 2022 og at dette dekkes inn ved bruk av disposisjonsfondet. Eventuelle statlige kompensasjoner som kommer mot slutten av året vil neppe rekke en politisk behandling og vil dermed inngå i kommunens årsoppgjør og gjøres opp mot disposisjonsfond.