4. Økonomisk status

4.4 Flyktninger fra Ukraina

Stavanger formannskap vedtok 7. april 2022 i sak 74/22 at det i 2022 skal bosettes 750 flyktninger fra Ukraina og andre land, hvorav 10 enslige mindreårige flyktninger. Per september er det bosatt om lag halvparten av målet på 750 flyktninger.

Dersom det bosettes 750 flyktninger, kan Stavanger forvente en økt inntekt fra integreringstilskudd for 2022 tilsvarende kr 120 mill., se kapittel 4.5.2.

Det er forventet at statlige tildelinger blir høyere enn det utgiftsnivået kommunedirektøren har estimert per 2. tertial. Dette skyldes for det første at integreringstilskuddet gis med helårseffekt uavhengig av når flyktningen blir bosatt, mens utgiftssiden eskalerer i tråd med bosettingstakten og vil kunne vedvare utover tilskuddsperioden på inntil 5 år. For det andre viser det seg at deler av utgiftene tilknyttet denne situasjonen har vært mulig å dekke innenfor eksisterende budsjettrammer. Kommunedirektøren foreslår i denne saken å disponere kr 66,5 mill. av disse merinntektene til de virksomhetsområdene som har hatt en volumvekst tilknyttet denne situasjonen. Det foreslås også at kr 1 mill. overføres til investering for utbedringer i lokalene til flyktningtjenesten. Prognosene som ligger til grunn for disse forslagene tar høyde for økt bosetting frem mot årsslutt og er på noen områder svært usikre.

Mer informasjon om dette finnes i kapittel 3, kapittel 4.9 under det enkelte tjenesteområde, og i kapittel 2 Kommunaldirektørens forslag til budsjettjusteringer.

Differansen mellom forventede økte inntekter og foreslåtte budsjettjusteringer foreslås avsettes på disposisjonsfond merket med flyktningsituasjonen.

Kommunedirektøren forventer å få tildelt et vertskommunetilskudd som er ment for at kommunen skal kunne gi helsetjenester til asylsøkerne som bor i asylmottak eller akuttmottak, og eget tilskudd til å kunne gi tilskudd til de i alternativ bosetting (AMOT). Stortinget har videre bevilget midler (skjønnstilskudd) som kommunene kan søke på via statsforvalteren for dekning av lovpålagte helse- og barnevernstjenester til asylanter ut over inntektene fra vertskommunetilskuddet og andre tilskudd. Kommunedirektøren vurderer å søke på disse skjønnsmidlene.