Den spente sikkerhetssituasjonen i Europa, høy prisvekst, økte renter og svakere vekstutsikter både nasjonalt og internasjonalt preger økonomien til Stavanger kommune. I tillegg preges inntektssiden i 2022 av ekstraordinære inntekter, særlig fra skatt. Tertialrapporten per 31.08.2022 er produsert før forslag til statsbudsjett for 2023 legges fram, samt uten at det er innarbeidet eventuelle effekter for 2022 av regjeringens foreslåtte endringer i skatter og avgifter av naturressurser. Det hefter alltid noe usikkerhet rundt prognoser og rammevilkårene for kommunal drift og det er kommunestyrets ansvar å ta høyde for en slik risiko.
Årets andre tertialrapportering er i stor grad preget av koronautgifter, flyktningsituasjonen, høye utgifter til energi og en raskere heving av rentenivået enn tidligere varslet. Samlede forventede merinntekter ved årets slutt utgjør kr 204,4 mill. og gjelder i all hovedsak økt integreringstilskudd, øket inntekter fra frikraft og økt skatteanslag. Økningen i skatteinntekter i år bidrar til å dekke kommunens merutgifter, men effekten på årets inntektsramme vil ikke videreføres til neste år. Det vil imidlertid prisøkningene. Høyere prisvekst enn forutsatt i budsjettarbeidet fordrer en tydeligere prioritering innenfor budsjettrammen i alle kommunens virksomheter, og foreslås kun budsjettjustert når den er ekstraordinær i 2022.
Prognoser per 2. tertial tilsier at det kan bli et merforbruk på driftsutgiftene ved utgangen av året på kr 295,8 mill. Kommunedirektøren foreslår i denne rapporten budsjettjusteringer på driftsutgiftene tilsvarende kr 243 mill. I forslag til budsjettjusteringer prioriteres prisvekst på strøm, ulike driftsutfordringer knyttet til brukere med særskilte behov, og justeringer som følge av politiske vedtak. I tillegg foreslår kommunedirektøren å benytte disposisjonsfond til å dekke påløpte koronautgifter. Rapporter viser at kommunene samlet ble overkompensert i årene 2020-2021, i tillegg til at de fikk beholde den sterke merskatteveksten i 2021. Skatteveksten er også sterk i 2022 og regjeringen vil se på den økonomiske helheten. Ytterligere koronakompensasjon kan trolig ikke regnes med.
Med en forutsetning om at det bosettes 750 flyktninger i tråd med Stavanger formannskap sitt vedtak vil det bli tildelt kr 120 mill. i merinntekt via det statlige integreringstilskuddet. Merutgiftene forventes å bli kr 65,5 mill. i 2022. Kommunedirektøren foreslår å avsette differansen på fond, for å dekke framtidige utgifter knyttet til flyktningsituasjonen.
Samlede budsjettjusteringer fører til et negativt driftsresultat på -0,1 % i forslag til justert budsjett.
Regnskap 2021 | Opprinnelig budsjett 2022 | Justert budsjett 2022 | Prognoseavvik, inkl. korona | Forslag til budsjettendringer 2. tertial | Forslag til justert budsjett 2022 | Forslag til justert budsjett 2022, korrigert for øremerkede midler | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Driftsinntekter | -13 012 356 | -12 106 192 | -12 560 766 | -204 422 | -204 422 | -12 765 188 | -12 765 188 |
Driftsutgifter | 12 514 231 | 12 252 588 | 12 927 017 | 295 770 | 243 032 | 13 170 049 | 13 100 855 |
Brutto driftsresultat | -498 125 | 146 396 | 366 251 | 404 861 | 335 667 | ||
Netto finansutgifter | 88 774 | 207 901 | 182 901 | -17 350 | -17 350 | 165 551 | 165 551 |
Motpost avskrivninger | -578 610 | -554 576 | -563 619 | 0 | 0 | -563 619 | -563 619 |
Netto driftsresultat | -987 961 | -200 279 | -14 467 | 6 793 | -62 401 | ||
Overføring til investering | 442 566 | 440 584 | 445 692 | -3 210 | -3 210 | 442 482 | 442 482 |
Netto avsetninger, fond | 545 395 | -240 305 | -431 225 | -18 050 | -18 050 | -449 275 | -380 081 |
Fremført til inndekning senere år (merforbruk) | 0 | 0 | 0 | 52 738 | 0 | 0 | 0 |
Netto driftsresultat i % | 7,6 % | 1,7 % | 0,1 % | -0,1 % | 0,5 % |
Forslag til endring i budsjettreglementet for 2022: Overføringsregel mellom budsjettår
Budsjettreglementet inneholder følgende bestemmelse om overføringer mellom budsjettår:
-
- Inntil 3 % mindreforbruk av samlet nettobudsjett for virksomhetene kan overføres til neste år.
-
- Inntil 3 % merforbruk er lån på neste års budsjett og skal dekkes inn i løpet av neste år. Gjeldende regelverk om strykninger kan påvirke denne bestemmelsen.
Som følge av koronapandemiens konsekvenser for drift har vurderingen de siste to årene vært at overføringsregelen ville være urimelig å gjennomføre konsekvent og har derfor blitt vedtatt strøket. Situasjonen i år er fortsatt slik at overføringsregelen vil virke urimelig å gjennomføre konsekvent mellom årene 2022 og 2023. Kommunedirektøren foreslår derfor at regelen om +/- 3 % tas bort for inneværende år.