6 Organisasjon, lederskap og kompetanse

6.4 Organisering og omstilling

6.4.1 Bemanningssenter

I tekstvedtaket fra Handlings- og økonomiplanen 2020-2023 er kommunedirektøren bedt om å etablere bemanningssentre. De ansatte i bemanningssentrene skal ha fast jobb og full stilling, og målet er at Stavanger skal fase ut bruken av private bemanningsbyråer innenfor tjenesteområdene oppvekst og utdanning og helse og velferd innen 2023.

Det er ikke funnet at etablering og drift av bemanningssentre vil gi økonomiske gevinster, men det kan gi andre fordeler knyttet til kompetanse og stabilitet, og noe frigjort tid for virksomhetene. Kommunedirektøren har foreslått at det innledningsvis etableres et bemanningssenter for barnehager høsten 2021, med et begrenset antall vikarer i faste hele stillinger. Det er foreløpig beregnet at en vil kunne ansette 13 faste vikarer. Kriterier for fordeling av vikarene vil bli drøftet med fagforeningene i medbestemmelsesmøte i oppvekst og utdanning i september.

6.4.2 «Omstilling 2025»

Kommunedirektøren har arbeidet videre med etablering av programmet «Omstilling 2025» i andre tertial. I sak 49/21 vedtok kommunalutvalget programmets organisering, roller og ansvar. Kommunalutvalget er opprettet som politisk programstyre, og et administrativt programstyre bestående av programeier, kommunedirektørens lederteam (KL) og fire hovedtillitsvalgte er også etablert. I perioden er Omstillingskontoret opprettet med programsjef og to medarbeidere som alle tiltrer 1. september. Det er gjennomført en åpen anbudskonkurranse for ekstern bistand knyttet til programstyring. Programmet er i gang med å innhente informasjon, etablere felles mål, konkretisere metoder og utarbeide konkrete planer for videre arbeid. I dette arbeidet vil både administrativt programstyre og politisk programstyre involveres blant annet gjennom involveringsverksted og orienteringer. Navnet på programmet skal vurderes i kommende periode.

6.4.3 «Foretak til basis»

Arbeidet med å tilbakeføre de fire foretakene Sølvberget KF, Stavanger boligbygg KF, Stavanger natur- og idrettsservice KF og Stavanger byggdrift KF til basisorganisasjonen, er organisert i prosjektet «Foretak til basis». Ny organisasjonsplan ble ferdigstilt i månedsskiftet april/mai, og arbeidet med innplassering av ansatte i basisorganisasjonen ble startet opp etter dette. Prosessen har hatt framdrift i tråd med plan, og ledere og medarbeidere ble innplassert per 30.06.2021.

Målet med tilbakeføring av de fire foretakene har vært å organisere oppgaver og tjenester slik at det gir kommunen lavere kostnader i tjenesteproduksjon, riktig kvalitet på tjenestene, effektiv gjennomføring av plan og bestilling og godt koordinerte helhetsløsninger. Det arbeides videre med å realisere gevinstene av tilbakeføringen.