Brukerundersøkelsene måler tilfredshet med utvalgte kommunale tjenester og er viktige i kommunenes dialog med brukerne. Undersøkelsene gir informasjon om opplevd kvalitet på tjenesteproduksjonen i kommunen, og brukernes tilbakemeldinger bidrar til å forme utviklingen av tjenestetilbudet.
Undersøkelsene tilpasses virksomhetsområdet, men tema som servicenivå, informasjon, brukermedvirkning og helhetlig vurdering av tjenesten er gjennomgående for en stor del av undersøkelsene. Undersøkelsene følges opp i den enkelte virksomhet i ettertid og forbedringstiltak blir utarbeidet.
Følgende brukerundersøkelser og spørreundersøkelser skal gjennomføres i 2019, i tråd med plan i Handlings- og økonomiplan 2019 -2022:
Undersøkelse | Gjennomført | Planlagt |
---|---|---|
Oppvekst og utdanning | ||
Skole 3, 6 og 9. trinn (foresatte) | 3. tertial 2019 | |
Skole 7. og 10. trinn (elever) | 3. tertial 2019 | |
Barnehage (foresatte) | 3. tertial 2019 | |
SFO 2. trinn (foresatte) | Februar/mars 2019 | |
Ressurssenter for styrket barnehagetilbud | 3. tertial 2019 | |
Ungdomsundersøkelsen | Mars 2019 | |
Helse og velferd | ||
Stavanger legevakt | Pågående måling | |
Praksisplasser for funksjonshemmede | Januar/februar 2019 | |
Boligkontoret | 1.tertial 2020 | |
Bofelleskap UH (beboer) | 1.tertial 2020 | |
Korttidsopphold sykehjem rehabilitering | 3. tertial 2019 | |
Flyktningseksjonen | 3. tertial 2019 | |
Bymiljø og utbygging | ||
VA-tjenester | 3. tertial 2019 | |
Andre | ||
Politisk sekretariat | 3. tertial 2020 |
8.1 Gjennomførte undersøkelser
I henhold til plan for brukerundersøkelser, se tabell 8.1, er det ikke gjennomført nye brukerundersøkelser og spørreundersøkelser i løpet av 2. tertial i 2019. Unntaket er Stavanger Legevakts pågående live-måling av kundetilfredshet.
Stavanger legevakt
Legevakten har en automat for live-måling av kundetilfredshet. I perioden 1. januar – 30. august 2019 har 2920 besøkende på legevakten gitt en smilefjes-indikator som svar på spørsmålet; Er du fornøyd med ditt møte med legevakten i dag? Dette er en nedgang på 982 sammenlignet med samme periode i 2018. Det blir tilsendt resultater fra målingen ukentlig og månedlig som legges fram for de ansatte på legevakten. 76% har gitt Stavanger legevakt beste tilbakemelding.
For nærmere informasjon og beskrivelser av gjennomførte undersøkelser i 1 tertial, henvises det til tertialrapportering pr 30.04.2019, kapittel 8.1 Gjennomførte undersøkelser.
8.2 Planlagte undersøkelser
Det er planlagt å gjennomføre 8 undersøkelser i 3. tertial, se tabell 8.1. For mer informasjon og beskrivelser angående planlagte brukerundersøkelser og spørreundersøkelser henvises det til tertialrapportering pr 30.04.2019, kapittel 8.2 Planlagte undersøkelser.