Økonomiske konsekvenser av korona-situasjonen – status per 22. april

3. Varighet og omfang

Det er fortsatt stor usikkerhet rundt varighet av koronakrisen og omfanget av tiltakene, særlig rundt etterdønninger og langtidseffekter. En rekke forutsetninger er tatt og enkelte anslag er fortsatt usikreog overordnede. Avklarte tiltaksomfang er beregnet konkret. Det er utarbeidet kalkyler både for kort varighet (2 måneder med direkte merkostnader og mindreinntekter innenfor tjenestene) og lave effekter, samt for tiltak med lengre varighet (4 måneder) og kraftigere utslag.

Ved 4 måneder varighet antas det at sosialhjelpen vil øke opp mot 40 % i 2020 og at årets skatteinntekter vil falle ytterligere med 2 prosentpoeng. Kommunedirektøren har derfor utarbeidet to alternative prognoser når det gjelder de økonomiske konsekvensene:

Alternativ 1 – Lav:

•  Det legges til grunn direkte kostnader og inntektsbortfall for tjenestene i 2 måneder.
  • For barnehager og SFO er det foreløpig lagt til grunn 1 måned inntektsbortfall. Ytterligere inntektsbortfall ved redusert åpningstid er under vurdering.
  • Sosialhjelpen øker med 20 %.
  • Reduksjon i arbeidsgiveravgiften gjelder i 2 måneder.
  • Anslaget på finansielle poster og skatteinntekter er helårseffekt.
  • Skatteinngangen forventes å falle med 3-4 prosentpoeng.

Alternativ 2 – Høy:

• Det legges til grunn direkte kostnader og inntektsbortfall for tjenestene i 4 måneder.
  • Sosialhjelpen øker med 40 %.
  • Reduksjon i arbeidsgiveravgiften gjelder i 4 måneder
  • Anslaget på finansielle poster og skatteinntekter er helårseffekt.
  • Skatteinngangen forventes å falle med 5-6 prosentpoeng.
 Økonomiske konsekvenser (mill. kroner)Prognoser per 25.03.2020Prognoser per 25.03.2020
  Alternativ 1 - LavAlternativ 2 - Høy
 Merutgifter og mindreinntekter
 Helse og omsorgstjenester53106
 Sosialhjelp3672
 Andre kostnader714
 Barnehage og SFO, inntektsbortfall*3232
 Kultur og idrett, inntektsbortfall714
 Andre tjenester, inntektsbortfall510

Finans1919
 Skatteinntekter200300

Sum økonomisk effekt - Stavanger359567

Finansiering via statlige krisepakker
 Arbeidsgiveravgift, redusert sats-40-80
 Syke- og omsorgspenger??
 Skjønnstilskudd-5-5
 Rammetilskudd-124-124

Sum finansiering fra staten-169-209

Nettosum190358

Inntektsbortfall i barnehage/SFO kan bli høyere
Tabell 3.1 Anslag økonomiske konsekvenser for Stavanger kommune

I tillegg vil det bli økonomiske konsekvenser for kommunens selskaper, spesielt selskaper som yter kultur og idrettstjenester. Foreløpig kartlegging viser blant annet at Stavanger Parkeringsselskap KF får et inntektsbortfall i størrelsesorden kr 12 mill. i en periode på to måneder. I samme tidsperiode vil Folkehallene (Sørmarka flerbrukshall IKS og Multihallen og Storhallen IKS), Stavanger konserthus IKS og Stavangerregionen Havn IKS kunne få et inntektsbortfall på henholdsvis kr 1,6 mill., kr 5,5 mill. og kr 7,4 mill.